Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät vakuutusyhtiön asiakaspalvelussa

Kalliomäki, Joona (2023)

 
Avaa tiedosto
Kalliomaki_Joona.pdf (270.4Kt)
Lataukset: 


Kalliomäki, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää syitä huonolle asiakaskokemukselle ja tarkemmin huonolle ratkaisuasteelle vakuutusyhtiön asiakaspalvelussa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Vakuutusyhtiö X. Tutkimus toteutettiin laadullisina haastatteluina, joissa haastateltiin asiakaspalvelijoita sekä asiakkaita. Haastatteluun kutsuttiin asiakkaita, jotka valikoituivat heidän antamiensa palautteiden perusteilla. Kutsu lähetettiin sähköpostilla ja asiakaspalvelijat kutsuttiin kasvotusten haastatteluun, koska opinnäytetyön tekijä työskenteli myös toimeksiantajalla. Haastattelun avulla selvitettiin yleisimpiä syitä huonolle asiakaskokemukselle ja myös otettiin vastaan mahdollisia kehitysehdotuksia näihin tekijöihin liittyen. Haastattelut suoritettiin touko-heinäkuun aikana 2023.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin asiakaspalveluun, asiakastyytyväisyyteen ja asiakaskokemukseen. Teoriassa käytiin läpi mm. asiakaskokemusta parantavia ja heikentäviä tekijöitä. Lisäksi useamman eri vakuutusyhtiön vuosikatsauksien kautta selvitettiin, mitä mieltä mikäkin yhtiö ovat tärkeimmistä kehityskohteista asiakaspalvelun osalta toiminnassaan. Laadukas, monikanavainen ja etenkin digitaalinen asiakaspalvelu on nykypäivänä avainasemassa.

Haastatteluiden ja tuloksien perusteella on pääteltävissä, että ison osan asiakkaista ja asiakaspalvelijoista mielestä toimeksiantajan asiakaspalvelu on ystävällistä ja ammattimaista. Suurimpia ongelmakohtia asiakaskokemuksen kannalta ovat usein lisäselvitykset, valtuudet tai epäselvyydet jommankumman osapuolen osalta. Näiden lisäksi isoksi ongelmakohdaksi monilta osin tuli esiin toimeksiantajan verkkopalvelun toimivuus, etenkin nykyisessä hyvinkin digitaalisessa maailmassa.

Tutkimuksen perusteella toimeksiantajalle on ehdotettu suurimpiin esille nousseisiin asioihin kehitysehdotuksia, mutta myös itse tutkimustuloksissa ja pohdinnassa käydään läpi useita ilmi käyneitä mielipiteitä ja ehdotuksia siitä, kuinka toimintaa voisi kehittää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste