Sähköautojen latausjärjestelmän suunnittelu olemassa olevaan kiinteistöön : case Schneider Electric
Malinen, Jari-Pekka (2023)
Malinen, Jari-Pekka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331204
Tiivistelmä
Sähköautojen määrä ja kiinnostus sähköautoilua kohtaan ovat kovassa kasvussa Suomessa. Tämän seurauksena syntyy tarve sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittämiselle. Olemassa oleviin kiinteistöihin halutaan yhä useammin mahdollisuudet sähköautojen lataukselle ja työpaikat ovat erinomaisia paikkoja ladata sähköautoja, koska työpäivän aikana auto on käyttämättömänä pitkän ajan.
Työssä perehdytään yleisesti sähköautoiluun Suomessa, sähköautojen lataustapoihin, miten latausta voidaan hallita, mitä vaatimuksia latausasemille on ja mitä pitää ottaa huomioon, kun latausjärjestelmää suunnittelee. Lisäksi työssä suunnitellaan yksi mahdollinen tapa toteuttaa sähköautojen latausjärjestelmä olemassa olevaan työpaikkana toimivaan kiinteistöön.
Sähköautojen latausjärjestelmä suunniteltiin Schneider Electricin Turun toimiston parkkipaikalle. Suunnittelun tavoitteena oli saada toimistolle kymmenen latauspaikkaa, joita työntekijät voivat käyttää työpäivän aikana. Suunnittelun lähtökohtana oli, että kiinteistön olemassa olevaan sähköverkkoon ei tehtäisi suuria investointeja. Tästä johtuen kuormanhallinnalla oli merkittävä rooli, koska sen avulla saadaan kiinteistön sähköverkon käyttämätön kapasiteetti sähköautojen latauksen käyttöön. Latausjärjestelmä suunniteltiin käyttämällä Schneider Electricin komponentteja.
Työssä perehdytään yleisesti sähköautoiluun Suomessa, sähköautojen lataustapoihin, miten latausta voidaan hallita, mitä vaatimuksia latausasemille on ja mitä pitää ottaa huomioon, kun latausjärjestelmää suunnittelee. Lisäksi työssä suunnitellaan yksi mahdollinen tapa toteuttaa sähköautojen latausjärjestelmä olemassa olevaan työpaikkana toimivaan kiinteistöön.
Sähköautojen latausjärjestelmä suunniteltiin Schneider Electricin Turun toimiston parkkipaikalle. Suunnittelun tavoitteena oli saada toimistolle kymmenen latauspaikkaa, joita työntekijät voivat käyttää työpäivän aikana. Suunnittelun lähtökohtana oli, että kiinteistön olemassa olevaan sähköverkkoon ei tehtäisi suuria investointeja. Tästä johtuen kuormanhallinnalla oli merkittävä rooli, koska sen avulla saadaan kiinteistön sähköverkon käyttämätön kapasiteetti sähköautojen latauksen käyttöön. Latausjärjestelmä suunniteltiin käyttämällä Schneider Electricin komponentteja.