Aikuistumisen perusprinsiipit : Itsenäistymisopas erityistason lastensuojelulaitokseen
Vatanen, Aukusti (2023)
Vatanen, Aukusti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusia pysyviä elementtejä sijaishuollon yksikön itsenäistymistyöhön sekä tukea ohjaajien käytännön työtä yhdessä nuorten kanssa. Tavoitteena oli tuottaa itsenäistymisopas lastensuojelun sijaishuollon erityisyksikön käyttöön. Työn tilaajana toimi Sostuki oy, jonka lastensuojelulaitos Hoppiskoti sijaitsee Sastamalassa.
Opinnäytetyön aihe rajautui lastensuojelun sijaishuollon yksikössä asuviin pian täysi-ikäiseksi tuleviin nuoriin ja heidän kanssaan käytävään itsenäistymistyöhön. Aihe valikoitui, koska täysi-ikäiseksi tuleminen on kriittinen nivelvaihe laitoksessa asuneelle nuorelle. Poiketen laitoksen ulkopuolella kasvaneesta nuoresta laitosnuorella ei ole ollut mahdollisuutta samalla tapaa testata siipiensä kantavuutta ennen kuin täyttää 18 vuotta. Laitoksessa koko nuoruutensa asunut on ollut jatkuvan valvonnan alla, eikä hän ole mahdollisesti ollut koskaan yksin yötä kotona. Laitosnuorelle on saattanut kehittyä vahva side ohjaajiinsa ja täysi-ikäisenä hänen tukiverkostonsa tulee muuttumaan, eikä joka hetki ole välttämättä ketään, jolta saada apua.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskitytään itsenäistymisoppaan tekemisen kannalta tärkeimpiin teemoihin. Itsenäistymisen onnistuminen tiivistyy elämänhallinnan taitoon ja ehjään minäkuvaan. Lisäksi teoriaosassa avataan itsenäistymistä käsitteenä ja mikä paikka on lastensuojelulaitos ja mitä tarkoittaa jälkihuolto.
Itsenäistymisoppaan sisältö rakentuu ennalta tutkitun teoriapohjan lisäksi prosessin aikana tehtyihin henkilöhaastatteluihin. Oppaan tekemistä varten on haastateltu kriisityöntekijää, auktorisoitua seksuaalineuvojaa, jälkihuollon työntekijää, mielenterveys- ja päihdealan työntekijää, velkaneuvojaa ja kotitalousalan ammattilaista. Asiantuntijoiden ajatusten lisäksi oppaaseen on kerätty aikaisemmin itsenäistyneiden laitosnuorten mietteitä.
Kirjallisen materiaalin lisäksi opas sisältää podcast-mallin mukaisesti kuunneltavaa oppimateriaalia. Opas on erittäin käytännönläheinen ja sen tarkoituksena on auttaa erilaisten tehtävien kautta nuorten itse oivaltamista. Ideaalissa lopputulemassa nuorelle jää laitoksesta lähtiessä käteen arjen apuvihkonen, jonka perimmäiset ajatukset hän on jo sisäistänyt yhdessä ohjaajan kanssa.
Opinnäytetyön aihe rajautui lastensuojelun sijaishuollon yksikössä asuviin pian täysi-ikäiseksi tuleviin nuoriin ja heidän kanssaan käytävään itsenäistymistyöhön. Aihe valikoitui, koska täysi-ikäiseksi tuleminen on kriittinen nivelvaihe laitoksessa asuneelle nuorelle. Poiketen laitoksen ulkopuolella kasvaneesta nuoresta laitosnuorella ei ole ollut mahdollisuutta samalla tapaa testata siipiensä kantavuutta ennen kuin täyttää 18 vuotta. Laitoksessa koko nuoruutensa asunut on ollut jatkuvan valvonnan alla, eikä hän ole mahdollisesti ollut koskaan yksin yötä kotona. Laitosnuorelle on saattanut kehittyä vahva side ohjaajiinsa ja täysi-ikäisenä hänen tukiverkostonsa tulee muuttumaan, eikä joka hetki ole välttämättä ketään, jolta saada apua.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskitytään itsenäistymisoppaan tekemisen kannalta tärkeimpiin teemoihin. Itsenäistymisen onnistuminen tiivistyy elämänhallinnan taitoon ja ehjään minäkuvaan. Lisäksi teoriaosassa avataan itsenäistymistä käsitteenä ja mikä paikka on lastensuojelulaitos ja mitä tarkoittaa jälkihuolto.
Itsenäistymisoppaan sisältö rakentuu ennalta tutkitun teoriapohjan lisäksi prosessin aikana tehtyihin henkilöhaastatteluihin. Oppaan tekemistä varten on haastateltu kriisityöntekijää, auktorisoitua seksuaalineuvojaa, jälkihuollon työntekijää, mielenterveys- ja päihdealan työntekijää, velkaneuvojaa ja kotitalousalan ammattilaista. Asiantuntijoiden ajatusten lisäksi oppaaseen on kerätty aikaisemmin itsenäistyneiden laitosnuorten mietteitä.
Kirjallisen materiaalin lisäksi opas sisältää podcast-mallin mukaisesti kuunneltavaa oppimateriaalia. Opas on erittäin käytännönläheinen ja sen tarkoituksena on auttaa erilaisten tehtävien kautta nuorten itse oivaltamista. Ideaalissa lopputulemassa nuorelle jää laitoksesta lähtiessä käteen arjen apuvihkonen, jonka perimmäiset ajatukset hän on jo sisäistänyt yhdessä ohjaajan kanssa.