AKOwallin MYYNTI- JA PROJEKTIJOHTAMISEN KEHITTÄMINEN
Kivelä, Joni (2023)
Kivelä, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksen avulla luoda toimeksiantajayritykselle AKOwallin myynti- ja projektijohtamisen menetelmiä sekä kehittämiskeinoja. Ihmisten johtaminen, myynnin johtaminen ja projektin johtaminen olivat tämän työn painopistealueet. Näiden lisäksi työ käsitteli arvo-ja, yrityskulttuuria, työhyvinvointia ja viestinnän tärkeyttä.
Tämä työ koostui teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja tutkimuksellisesta kehittämisosuudesta. Teoreettinen viitekehys tälle kehittämistyölle luotiin kirjallisuusosion avulla aikaisemmin aiheista kirjoitettua tietoa hyödyntäen. Työn keskeiset käsitteet kuten johtaminen, kehittäminen, myynti ja projekti määriteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Työssä sovellettiin konstruktiivista tutkimus-otetta ja siinä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen pääsääntöisinä tiedonhankintamenetelminä olivat teemahaastattelu ja oma havainnointi. Tutkimuksen aineistoksi kertyi neljäntoista AKOwallin ammattilaisen teemahaastattelut ja haastateltavana oli henkilöstöä toimihenkilöistä asennuksen työnjohtajiin. Haastattelut toteutettiin kasvotusten. Tarkoituksena oli löytää tutkittavan aiheen kannalta merkittäviä kehitysideoita analysoitavaksi teemoittain. Haastattelun tuloksia täydennettiin omilla havainnoilla, jotka perustuivat näkemykseen yrityksestä ja sen toimintatavoista.
Toimeksiantajayritykselle saatiin työn tuloksena teoreettisen kirjallisuuspohjan sekä haastatteluiden perusteella näkökulmia johtamis- ja tiimityön tehostamiseksi. Myyntiä, projektinhallintaa sekä johtamista pyrittiin tutkimustiedon perusteella kehittämään, tavoitellen yhteistyöverkoston tiedonkulun ja asiakaskokemuksen parantumista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksessä oppimateriaalina ihmisten johtamisen ja itsensä johtamisen tukemiseksi sekä myynti- ja projektijohtamisen kehittämiseksi. Avainhenkilöiden haastattelut, oma työkokemus havainnointeineen ja lähdekirjallisuus loivat yhdessä tukevan perustan kehittämisehdotuksille. Työstä tuli informatiivinen ja rehellisen suora läpileikkaus AKOwallin avainhenkilöiden ajatusmaailmaan.
Asiasanat: johtaminen, myynti, projekti, kehittäminen
Tämä työ koostui teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja tutkimuksellisesta kehittämisosuudesta. Teoreettinen viitekehys tälle kehittämistyölle luotiin kirjallisuusosion avulla aikaisemmin aiheista kirjoitettua tietoa hyödyntäen. Työn keskeiset käsitteet kuten johtaminen, kehittäminen, myynti ja projekti määriteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Työssä sovellettiin konstruktiivista tutkimus-otetta ja siinä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen pääsääntöisinä tiedonhankintamenetelminä olivat teemahaastattelu ja oma havainnointi. Tutkimuksen aineistoksi kertyi neljäntoista AKOwallin ammattilaisen teemahaastattelut ja haastateltavana oli henkilöstöä toimihenkilöistä asennuksen työnjohtajiin. Haastattelut toteutettiin kasvotusten. Tarkoituksena oli löytää tutkittavan aiheen kannalta merkittäviä kehitysideoita analysoitavaksi teemoittain. Haastattelun tuloksia täydennettiin omilla havainnoilla, jotka perustuivat näkemykseen yrityksestä ja sen toimintatavoista.
Toimeksiantajayritykselle saatiin työn tuloksena teoreettisen kirjallisuuspohjan sekä haastatteluiden perusteella näkökulmia johtamis- ja tiimityön tehostamiseksi. Myyntiä, projektinhallintaa sekä johtamista pyrittiin tutkimustiedon perusteella kehittämään, tavoitellen yhteistyöverkoston tiedonkulun ja asiakaskokemuksen parantumista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksessä oppimateriaalina ihmisten johtamisen ja itsensä johtamisen tukemiseksi sekä myynti- ja projektijohtamisen kehittämiseksi. Avainhenkilöiden haastattelut, oma työkokemus havainnointeineen ja lähdekirjallisuus loivat yhdessä tukevan perustan kehittämisehdotuksille. Työstä tuli informatiivinen ja rehellisen suora läpileikkaus AKOwallin avainhenkilöiden ajatusmaailmaan.
Asiasanat: johtaminen, myynti, projekti, kehittäminen