Kotihoidon vetovoiman vahvistaminen lähihoitajakoulutuksen oppilaitosyhteistyöllä
Viitanen, Jane (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331203
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka tarkoituksena oli kuvata lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä kotihoidon vetovoimaisuudesta. Saatujen tulosten pohjalta valittiin kehittämiskohteeksi kotihoidon ja oppilaitoksen välinen tavoitteellinen ja systemaattinen yhteistyö. Yhteistyön tavoitteena oli lisätä lähihoitajaopiskelijoiden tietoa kotihoidosta, vahvistaa myönteistä työnantajakuvaa sekä työntekijöiden saatavuutta.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna, joihin osallistui yhteensä 13 lähihoitajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia. Tuloksissa nousi esiin kotihoidon työn luonteeseen, etuihin ja kuormittaviin tekijöihin liittyviä käsityksiä. Organisaation keinoina vetovoimaisuuden lisäämiseksi kuvattiin parempaa palkkaa, riittäviä henkilöstöresursseja, onnistunutta rekrytointia ja oppilaitosyhteistyötä. Työn hyvien puolien esiin tuomista pidettiin tärkeänä. Kotihoidon tiimit voivat vaikuttaa vetovoimaisuuteen kehittämällä hyvää tiimiyhteistyötä, parityöskentelyä, mentorointia sekä opiskelijoiden hyvää kohtelua. Esihenkilö voi parantaa osaltaan vetovoimaisuutta hyvällä johtamisella.
Toimintatutkimuksen luonteen mukaisesti ryhmähaastatteluista saatujen tulosten pohjalta kehittämisaiheeksi valikoitui oppilaitosyhteistyö. Kehittäminen toteutui dialogissa ryhmässä, johon kuului oppilaitoksen opettajia ja kotihoidon palveluesimiehiä. Oppilaitosyhteistyö toteutui opintojen alkuvaiheessa oleville lähihoitajaopiskelijoille järjestettyinä tutustumispäivinä kotihoitoon. Päiviin osallistuneiden opiskelijoiden ja työelämäohjaajien palautekyselyn mukaan tutustumispäivät vaikuttivat myönteisesti opiskelijoiden mielikuviin kotihoidon työstä. Oppilaitosyhteistyö tulee jatkumaan edelleen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaitosyhteistyön kautta voidaan vaikuttaa myönteisesti kotihoidon työnantajakuvaan. Opiskelijoiden hyvä kohteleminen on tärkeää, ja siinä jokaisella työntekijällä ja lähiesihenkilöllä on tärkeä rooli. Oppilaitosyhteistyö vaatii vastuuhenkilöiden nimeämistä ja suunnitelmallisuutta. Opiskelijoita ja työntekijöitä tulee ottaa mukaan yhteistyön kehittämiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa työpaikan vetovoimaisuuden ja oppilaitosyhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna, joihin osallistui yhteensä 13 lähihoitajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia. Tuloksissa nousi esiin kotihoidon työn luonteeseen, etuihin ja kuormittaviin tekijöihin liittyviä käsityksiä. Organisaation keinoina vetovoimaisuuden lisäämiseksi kuvattiin parempaa palkkaa, riittäviä henkilöstöresursseja, onnistunutta rekrytointia ja oppilaitosyhteistyötä. Työn hyvien puolien esiin tuomista pidettiin tärkeänä. Kotihoidon tiimit voivat vaikuttaa vetovoimaisuuteen kehittämällä hyvää tiimiyhteistyötä, parityöskentelyä, mentorointia sekä opiskelijoiden hyvää kohtelua. Esihenkilö voi parantaa osaltaan vetovoimaisuutta hyvällä johtamisella.
Toimintatutkimuksen luonteen mukaisesti ryhmähaastatteluista saatujen tulosten pohjalta kehittämisaiheeksi valikoitui oppilaitosyhteistyö. Kehittäminen toteutui dialogissa ryhmässä, johon kuului oppilaitoksen opettajia ja kotihoidon palveluesimiehiä. Oppilaitosyhteistyö toteutui opintojen alkuvaiheessa oleville lähihoitajaopiskelijoille järjestettyinä tutustumispäivinä kotihoitoon. Päiviin osallistuneiden opiskelijoiden ja työelämäohjaajien palautekyselyn mukaan tutustumispäivät vaikuttivat myönteisesti opiskelijoiden mielikuviin kotihoidon työstä. Oppilaitosyhteistyö tulee jatkumaan edelleen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaitosyhteistyön kautta voidaan vaikuttaa myönteisesti kotihoidon työnantajakuvaan. Opiskelijoiden hyvä kohteleminen on tärkeää, ja siinä jokaisella työntekijällä ja lähiesihenkilöllä on tärkeä rooli. Oppilaitosyhteistyö vaatii vastuuhenkilöiden nimeämistä ja suunnitelmallisuutta. Opiskelijoita ja työntekijöitä tulee ottaa mukaan yhteistyön kehittämiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa työpaikan vetovoimaisuuden ja oppilaitosyhteistyön kehittämisessä.
