Kestävä kehitys ja kuluttajakäyttäytymisen muutos Suomen matkailussa
Backman, Nea; Määttä, Alex (2023)
Backman, Nea
Määttä, Alex
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331279
Tiivistelmä
Kotimaan matkailu on kokenut useilla sektoreilla suuria muutoksia viime vuosien aikana. Megatrendit ja muut aihealueet kuten kestävä kehitys, megatrendit, vastuullisuus, globalisaatio, pandemia-aika, Euroopassa käytävät sotilaalliset jännitteet sekä yleinen hintatason kasvu näkyvät jatkuvasti niin yrityksien, kuin myös kuluttajien toiminnassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia keskeisimpiä syitä ja aihealueita suomalaisen matkailun kehitykseen, ja peilata niitä samalla kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Pyrimme selvittämään kokevatko matkailualan yritykset ja satunnaisesti valitut kuluttajat muutoksen samana, vai onko kahden sektorin välillä poikkeavaisuuksia. Tämän lisäksi kyseisen opinnäytetyön tavoitteena on myös saada selvitettyä kuinka kotimaan matkailun palvelu- ja liiketoiminta tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Tarkasteltavaksi aikaväliksi rajattiin vuodet 2015–2023.
Teoriaosuudessa käsitellään kotimaan matkailun kannalta keskeisintä verkko- ja e-kirjallisuutta, sekä muuta matkustamisdataa. Matkustamisdatan lisäksi teoriaosuudessa käsitellään megatrendejä, kestävää kehitystä, sekä vastuullisuutta. Teoriaosuuden tueksi opinnäytetyötä varten luotiin kaksi empiiristä tutkimusmenetelmää, yksi kvantitatiivinen, sekä yksi kvalitatiivinen.
Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä toteutettiin hyödyntäen verkkolinkin, QR-koodin, Instagramin, Microsoft Teamsin, sekä Facebookin välityksellä jaettua Webropol-kyselyä. Webropol-kysely oli tarkoitettu kuluttajille, ja sillä haluttiin kerätä vertailukelpoista dataa. Keräsimme vastauksia aikaväliltä 10.10 - 31.10.2023, jonka aikana vastauksia oli kertynyt 55 kappaletta. Kaikkien kyselyyn vastanneiden identiteetti pysyi täysin anonyymina. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin yrityshaastatteluiden avulla. Opinnäytetyötä tehdessä pääsimme haastattelemaan kahta suomalaista matkailualan yritystä sähköisesti.
Opinnäytetyön tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen matkailu on muuttunut todella paljon tarkisteltavan aikavälin aikana. Keskeisimpien tuloksien pohjalta voidaan tulkita yrityksien ja kuluttajien kokevan muutoksen lähes täysin samanlaisena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia keskeisimpiä syitä ja aihealueita suomalaisen matkailun kehitykseen, ja peilata niitä samalla kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Pyrimme selvittämään kokevatko matkailualan yritykset ja satunnaisesti valitut kuluttajat muutoksen samana, vai onko kahden sektorin välillä poikkeavaisuuksia. Tämän lisäksi kyseisen opinnäytetyön tavoitteena on myös saada selvitettyä kuinka kotimaan matkailun palvelu- ja liiketoiminta tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Tarkasteltavaksi aikaväliksi rajattiin vuodet 2015–2023.
Teoriaosuudessa käsitellään kotimaan matkailun kannalta keskeisintä verkko- ja e-kirjallisuutta, sekä muuta matkustamisdataa. Matkustamisdatan lisäksi teoriaosuudessa käsitellään megatrendejä, kestävää kehitystä, sekä vastuullisuutta. Teoriaosuuden tueksi opinnäytetyötä varten luotiin kaksi empiiristä tutkimusmenetelmää, yksi kvantitatiivinen, sekä yksi kvalitatiivinen.
Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä toteutettiin hyödyntäen verkkolinkin, QR-koodin, Instagramin, Microsoft Teamsin, sekä Facebookin välityksellä jaettua Webropol-kyselyä. Webropol-kysely oli tarkoitettu kuluttajille, ja sillä haluttiin kerätä vertailukelpoista dataa. Keräsimme vastauksia aikaväliltä 10.10 - 31.10.2023, jonka aikana vastauksia oli kertynyt 55 kappaletta. Kaikkien kyselyyn vastanneiden identiteetti pysyi täysin anonyymina. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin yrityshaastatteluiden avulla. Opinnäytetyötä tehdessä pääsimme haastattelemaan kahta suomalaista matkailualan yritystä sähköisesti.
Opinnäytetyön tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen matkailu on muuttunut todella paljon tarkisteltavan aikavälin aikana. Keskeisimpien tuloksien pohjalta voidaan tulkita yrityksien ja kuluttajien kokevan muutoksen lähes täysin samanlaisena.