Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenpalveluiden palvelupolun kehitys
Aalto, Ada (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331249
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etua
ajavan Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenpalveluiden palvelupolkua sekä jäsenten tyytyväisyyttä ja toiveita palveluja kohtaan. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään taustasyitä sille, miksi Helsinki Pride -yhteisön jäseneksi liitytään
sekä millaisia toiveita jo olemassa olevilla jäsenillä on jäsenyyteen liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jäsenpalveluja entistäkin asiakaslähtöisemmiksi, lisätä jäsenmäärää ja tätä kautta lisätä tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etua ajavalle tutkimuksen toimeksiantajalle, eli Helsinki Pride
-yhteisölle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyössä analysoitiin vuoden 2021 jäsenkyselyn tuloksia, tuotettiin uusi jäsenkysely sekä toteutettiin jäsenten yksilöhaastatteluja. Kyselyiden ja haastattelujen tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella tuotettiin kehitysehdotuksia yhteisön palvelupolkua varten.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Helsinki
Pride -yhteisö ry:n jäsenten olevan yleisesti ottaen tyytyväisiä nykyisiin jäsenpalveluihin. Suurimalla osalla jäseneksi liittymisen motivaationa oli yhteisön
toiminnan tukeminen jäsenmaksun avulla. Kuukausilahjoittamisen mahdollisuudesta oltiin hyvin tietoisia, mutta suurin osa jäsenistä ei ollut kiinnostunut
siitä. Vuosijäsenyys koettiin mielekkäimpänä tapana tukea toimintaa. Jäseneksi liityttiin oma-aloitteisesti yhteisön kotisivujen, tapahtumien tai sosiaalisen
median kautta. Säännöllistä uutiskirjettä ja erilaisia tapahtumia toivottiin lisää.
Yhteisön toiminnan läpinäkyvyyden ja saavutettavuuden kehittämistä toivottiin.
Fyysinen kohtaamispaikka mainittiin toiveena myös. Moni jäsen vastasi myös
kokevansa epätietoisuutta omista mahdollisuuksista osallistua jäsentoimintaan, kuten kokouksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksinä todettiin jäsenten olevan jäsenpalveluihin tyytyväisiä, mutta joitakin muutoksia palvelupolkuun voisi tehdä sen kehittämiseksi
entistä asiakaslähtöisemmäksi. Toiminnan läpinäkyvyyttä voisi kehittää säännöllisen viestinnän avulla. Fyysistä kohtaamispaikkaa ja erilaisia tapahtumia
toivottiin läpi vuoden, joiden ansiosta myös Helsinki Pride -yhteisö voisi saada
entistä enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta uusia jäseniä. Jäseneksi liittymisen
yhteyteen voisi myös sisällyttää tietopaketin toimintaan osallistumisesta.
ajavan Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenpalveluiden palvelupolkua sekä jäsenten tyytyväisyyttä ja toiveita palveluja kohtaan. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään taustasyitä sille, miksi Helsinki Pride -yhteisön jäseneksi liitytään
sekä millaisia toiveita jo olemassa olevilla jäsenillä on jäsenyyteen liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jäsenpalveluja entistäkin asiakaslähtöisemmiksi, lisätä jäsenmäärää ja tätä kautta lisätä tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etua ajavalle tutkimuksen toimeksiantajalle, eli Helsinki Pride
-yhteisölle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyössä analysoitiin vuoden 2021 jäsenkyselyn tuloksia, tuotettiin uusi jäsenkysely sekä toteutettiin jäsenten yksilöhaastatteluja. Kyselyiden ja haastattelujen tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella tuotettiin kehitysehdotuksia yhteisön palvelupolkua varten.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Helsinki
Pride -yhteisö ry:n jäsenten olevan yleisesti ottaen tyytyväisiä nykyisiin jäsenpalveluihin. Suurimalla osalla jäseneksi liittymisen motivaationa oli yhteisön
toiminnan tukeminen jäsenmaksun avulla. Kuukausilahjoittamisen mahdollisuudesta oltiin hyvin tietoisia, mutta suurin osa jäsenistä ei ollut kiinnostunut
siitä. Vuosijäsenyys koettiin mielekkäimpänä tapana tukea toimintaa. Jäseneksi liityttiin oma-aloitteisesti yhteisön kotisivujen, tapahtumien tai sosiaalisen
median kautta. Säännöllistä uutiskirjettä ja erilaisia tapahtumia toivottiin lisää.
Yhteisön toiminnan läpinäkyvyyden ja saavutettavuuden kehittämistä toivottiin.
Fyysinen kohtaamispaikka mainittiin toiveena myös. Moni jäsen vastasi myös
kokevansa epätietoisuutta omista mahdollisuuksista osallistua jäsentoimintaan, kuten kokouksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksinä todettiin jäsenten olevan jäsenpalveluihin tyytyväisiä, mutta joitakin muutoksia palvelupolkuun voisi tehdä sen kehittämiseksi
entistä asiakaslähtöisemmäksi. Toiminnan läpinäkyvyyttä voisi kehittää säännöllisen viestinnän avulla. Fyysistä kohtaamispaikkaa ja erilaisia tapahtumia
toivottiin läpi vuoden, joiden ansiosta myös Helsinki Pride -yhteisö voisi saada
entistä enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta uusia jäseniä. Jäseneksi liittymisen
yhteyteen voisi myös sisällyttää tietopaketin toimintaan osallistumisesta.