ICT-valmiudet-opintojakson koulutusmateriaali Mac-käyttöjärjestelmälle
Suvioja, Tiina (2023)
Suvioja, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331299
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoululle. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan sisältyy opintojakso nimeltä ICT-valmiudet. Kyseinen opintojakso on pakollinen kaikille alempaa ammattikorkeakoulututkintoa opiskeleville ja se ajoittuu opintojen alkuvaiheeseen. Opintojakso sisältää Microsoft Office -ohjelmien opiskelua sekä käytön harjoittelua. Opintojakson opetusmateriaali sekä tehtävät ovat laadittu Windows-käyttöjärjestelmän käyttäjille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastaa ja muokata ICT-valmiudet-opintojakson opetusmateriaali sekä tehtävät Mac-käyttöjärjestelmän käyttäjille soveltuviksi. Työn tekemiselle oli selkeä tarve, koska moni opiskelija käyttää Mac-käyttöjärjestelmää, eivätkä kaikki materiaalit soveltuneet heidän tarpeisiinsa. Tavoitteena oli saada molemmille käyttöjärjestelmille sopivat koulutusmateriaalit. Työ päädyttiin rajaamaan suomenkieliseen ICT-valmiudet-opintojaksoon sekä sisältämään vain esitystyökaluihin (PowerPoint), tekstinkäsittelyyn (Word) ja taulukkolaskentaan (Excel) liittyvät koulutusmateriaalit.
Tietoperustassa käsitellään Windows- ja Mac-käyttöjärjestelmien historiaa kohti uusinta käyttöjärjestelmän versiota, sekä Microsoft Office- ja Microsoft 365 -ohjelmistopaketteja. Luvussa 4 vertaillaan myös lyhyesti Windows- ja Mac-käyttöjärjestelmien tietoturvaa sekä Microsoftin ja Applen omia tarjolla olevia toimistosovelluksia.
Koulutusmateriaalin työstäminen tehtiin kahden kannettavan tietokoneen avulla ja jokainen ICT-valmiudet-opintojakson tiedosto tarkastettiin sivu kerrallaan. Windows-koneella oli avoinna tarkastettava tiedosto ja Mac-koneella tarkastettiin työnkulku. Jos sivun ohjeistus sopi sekä Windows- että Mac-käyttöjärjestelmille, ei muutoksia tarvinnut tehdä. Jos sivun ohjeistus poikkesi Mac-käyttöjärjestelmän työnkulusta, tai näkymä oli merkittävästi erilainen, lisättiin materiaaliin ohjeistus Mac-käyttöjärjestelmän käyttäjälle sekä tarvittaessa erillinen kuvakaappaus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ICT-valmiudet-opintojaksolle uutta koulutusmateriaalia. Opinnäytetyöprosessin aikana tarkastettiin opintojakson kolmen aiheen opetusmateriaalit sekä tehtävät ja muokattiin niitä tarvittaessa. Prosessin aikana syntyi myös kaksi uutta opetusmateriaalia: ”Officen asentaminen, ohjelman avaaminen ja versiohistoria” ja ”Office-vinkkejä Macille”. Opinnäytetyöprosessin jälkeen ICT-valmiudet-opintojakson Esitystyökalut-, Tekstinkäsittely- ja Taulukkolaskenta-osioiden opetusmateriaalit soveltuvat sekä Windows- että Mac-käyttöjärjestelmien käyttäjille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastaa ja muokata ICT-valmiudet-opintojakson opetusmateriaali sekä tehtävät Mac-käyttöjärjestelmän käyttäjille soveltuviksi. Työn tekemiselle oli selkeä tarve, koska moni opiskelija käyttää Mac-käyttöjärjestelmää, eivätkä kaikki materiaalit soveltuneet heidän tarpeisiinsa. Tavoitteena oli saada molemmille käyttöjärjestelmille sopivat koulutusmateriaalit. Työ päädyttiin rajaamaan suomenkieliseen ICT-valmiudet-opintojaksoon sekä sisältämään vain esitystyökaluihin (PowerPoint), tekstinkäsittelyyn (Word) ja taulukkolaskentaan (Excel) liittyvät koulutusmateriaalit.
Tietoperustassa käsitellään Windows- ja Mac-käyttöjärjestelmien historiaa kohti uusinta käyttöjärjestelmän versiota, sekä Microsoft Office- ja Microsoft 365 -ohjelmistopaketteja. Luvussa 4 vertaillaan myös lyhyesti Windows- ja Mac-käyttöjärjestelmien tietoturvaa sekä Microsoftin ja Applen omia tarjolla olevia toimistosovelluksia.
Koulutusmateriaalin työstäminen tehtiin kahden kannettavan tietokoneen avulla ja jokainen ICT-valmiudet-opintojakson tiedosto tarkastettiin sivu kerrallaan. Windows-koneella oli avoinna tarkastettava tiedosto ja Mac-koneella tarkastettiin työnkulku. Jos sivun ohjeistus sopi sekä Windows- että Mac-käyttöjärjestelmille, ei muutoksia tarvinnut tehdä. Jos sivun ohjeistus poikkesi Mac-käyttöjärjestelmän työnkulusta, tai näkymä oli merkittävästi erilainen, lisättiin materiaaliin ohjeistus Mac-käyttöjärjestelmän käyttäjälle sekä tarvittaessa erillinen kuvakaappaus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ICT-valmiudet-opintojaksolle uutta koulutusmateriaalia. Opinnäytetyöprosessin aikana tarkastettiin opintojakson kolmen aiheen opetusmateriaalit sekä tehtävät ja muokattiin niitä tarvittaessa. Prosessin aikana syntyi myös kaksi uutta opetusmateriaalia: ”Officen asentaminen, ohjelman avaaminen ja versiohistoria” ja ”Office-vinkkejä Macille”. Opinnäytetyöprosessin jälkeen ICT-valmiudet-opintojakson Esitystyökalut-, Tekstinkäsittely- ja Taulukkolaskenta-osioiden opetusmateriaalit soveltuvat sekä Windows- että Mac-käyttöjärjestelmien käyttäjille.