Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aloittelevan startup-yrityksen strateginen kehittäminen

Kettunen, Antti (2023)

 
Avaa tiedosto
Kettunen_Antti.pdf (1.666Mt)
Lataukset: 


Kettunen, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on kiinnostus aloittelevan startup-yrityksen strategiseen kehittämiseen. Suurin osa startup-yrityksistä kaatuu alkumetreillä ja strateginen ajattelu, johtaminen ja kehittäminen on siten tärkeää erityisesti startup-yritykselle. Tutkimuksen tavoitteena on laatia helposti lähestyttävä malli aloittelevan digitaalista liiketoimintaa tekevän startup-yrityksen strategiseen kehittämiseen. Malli laaditaan kirjallisuuden, haastattelujen ja pohdinnan seurauksena ja malli sisältää toimintatavat, työkalut ja vinkit startup-yritykselle. Tutkimuskysymykset pyrkivät hakemaan vastauksia näihin samoihin asioihin.

Startup-yritykset ovat nuoria yrityksiä, jotka pyrkivät ratkaisemaan jonkin olemassa olevan ongelman uudella tavalla ja/tai mullistamaan toimialaa siten, että ratkaisu on helposti skaalattavissa maailmanlaajuisesti ja kasvua on mahdollista saada nopeasti ilman resurssien merkittävää lisäystä. Strategia ja strateginen kehittäminen on pitkän aikavälin tavoitteellista toimintaa ja suunnan valintaa, erilaistumista kilpailijoista tuottamalla uniikkeja tuotteita tai palveluita sekä kilpailuedun saavuttamista, toimintatapojen valintaa ja jatkuvaa päätöksentekoa. Strategiseen kehittämiseen liittyvät myös organisaatio ja ihmiset, ihmisten johtaminen, suhteiden ylläpito ja luominen niin yrityksen sisällä kuin asiakkaiden, kumppaneiden kuin kilpailijoiden välillä.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksen sekä konstruktiivisen tutkimuksen yhdistelmänä tutkimalla kirjallisuudesta tutkimuksen aiheeseen, tavoitteisiin ja tutkimuskysymyksiin liittyviä olennaisia lähteitä, etsimällä aiheeseen sopivia haastateltavia startup-yrityksen strategiseen kehittämiseen osallistuneista henkilöistä ja pitämällä heille haastattelut. Haastattelukysymykset olivat ryhmitelty teemoittaan ja ne purettiin ja analysoitiin teemojen perusteella. Tämän jälkeen tehtiin pohdinta kirjallisuuden ja haastattelujen tulosten pohjalta ja laadittiin tutkimuksen tavoitteena ollut toimintamalli aloittelevan startup-yrityksen strategiseen kehittämiseen.

Tutkimuksessa päästiin tavoitteisiin ja löydettiin sopivia toimintamalleja, työkaluja ja vinkkejä aloittelevalle startup-yritykselle. Näitä olivat mm. neljän kysymyksen malli, Lean startup -metodi sekä Lean Canvas -työkalu. Tutkimuksen tuotoksena syntyi toimintamalli, mikä jaettiin kolmeen eri vaiheeseen; ennen yrityksen perustamista, yrityksen alkuvaiheella sekä kokeilujen ja oppimisen jälkeen. Jokainen vaihe sisältää siihen liittyvät toimintamallit, työkalut ja vinkit. Toimintamalli on laajasti hyödynnettävissä aloittelevien startup-yritysten strategisessa kehittämisessä, mutta sopii hyvin myös muiden yritysten strategiseen kehittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste