Kehityssuunnitelma Visit Raaseporin verkkosivuille
Jaatinen, Charlotta (2023)
Jaatinen, Charlotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431388
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee matkailun alueorganisaation, Visit Raaseporin, verkkosivujen kohdeosion kehittämistä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehityssuunnitelma Visit Raaseporin verkkosivuille. Työstä rajattiin pois verkkosivujen kohdeosion merkityksen tutkiminen, suuret strategiset ratkaisut sekä yksittäisten kohteiden sisällöntuotanto. Kehityssuunnitelma koskee vain verkkosivujen kohdeosiota.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli digitaalista markkinointia, keskittyen erityisesti sisältömarkkinointiin, sisältöstrategiaan ja verkkosivuihin. Digitaalinen markkinointi kattaa kaiken internetissä tapahtuvan markkinoinnin. Sisältömarkkinointi on monitahoinen käsite, jossa sisältöstrategia toimii ohjaavana dokumenttina ja on johdettu organisaation liiketoimintastrategiasta sekä kohderyhmän ymmärryksestä. Verkkosivujen sisältömarkkinoinnin kokonaisuus on olennainen osa digimarkkinointia. Tietoperustan toinen osa perehtyi brändiin ja sen kehittämiseen. Brändiä tarkasteltiin kokonaisuutena, joka muodostuu yksilöiden kokemuksista organisaatiosta. Brändin kehittämistyössä tutustuttiin brändikehityksen eri vaiheisiin.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Visit Raaseporille, joka vastaa Raaseporin matkailumarkkinoinnista ja -palveluista alueella. Organisaatio on pieni, mutta vastattava alue on laaja, joten resurssit ovat hyvin rajalliset. Nykyisten verkkosivujen kohdeosion rakenne on koettu sekavaksi ja osion päivittäminen vie liikaa resursseja. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen kehityssuunnitelman ohjeistuksen tavoitteena on auttaa Visit Raaseporia luomaan resurssit huomioonottava sekä Raaseporin kaupungin brändiä edistävä kohteiden markkinointitapa Visit Raaseporin verkkosivuille.
Työ toteutettiin aikavälillä joulukuu 2022 – marraskuu 2023. Projekti eteni lineaarisesti toimeksiantajan etsimisestä suunnitteluvaiheeseen, siitä eteenpäin lähtötilanteen kartoittamiseen ja tietoperustan toteuttamiseen, josta edettiin kehityssuunnitelman laatimiseen ja suunnitelman esittelyyn. Työn perustana on tietoperustan lisäksi Raaseporin Kaupungin brändikäsikirja. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin sisällönanalyysia ja haastattelua. Kehityssuunnitelman kolmeksi pääkehityskohdaksi muotoutui verkkosivujen sivurakenteen yksinkertaistaminen ja muokkaaminen, Visit Finlandin DataHubin hyödyntäminen ja sisällöntuotannon organisointi. Pääkehitysehdotukset kuvataan tekstin lisäksi visuaalisesti. Kehitysehdotuksien lisäksi työn aikana nousi esille kolme jatkokehittämisehdotusta: Käyttäjätutkimuksen toteuttaminen, asiakasprofiilien luominen ja kolmikielisyyden tarkastelu.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan tuotoksen vahvuuksia, kuten ajankohtaisuus, ja heikkouksia, kuten tietoperustan lähteiden niukkuus, sekä tekijän omaa oppimista.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli digitaalista markkinointia, keskittyen erityisesti sisältömarkkinointiin, sisältöstrategiaan ja verkkosivuihin. Digitaalinen markkinointi kattaa kaiken internetissä tapahtuvan markkinoinnin. Sisältömarkkinointi on monitahoinen käsite, jossa sisältöstrategia toimii ohjaavana dokumenttina ja on johdettu organisaation liiketoimintastrategiasta sekä kohderyhmän ymmärryksestä. Verkkosivujen sisältömarkkinoinnin kokonaisuus on olennainen osa digimarkkinointia. Tietoperustan toinen osa perehtyi brändiin ja sen kehittämiseen. Brändiä tarkasteltiin kokonaisuutena, joka muodostuu yksilöiden kokemuksista organisaatiosta. Brändin kehittämistyössä tutustuttiin brändikehityksen eri vaiheisiin.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Visit Raaseporille, joka vastaa Raaseporin matkailumarkkinoinnista ja -palveluista alueella. Organisaatio on pieni, mutta vastattava alue on laaja, joten resurssit ovat hyvin rajalliset. Nykyisten verkkosivujen kohdeosion rakenne on koettu sekavaksi ja osion päivittäminen vie liikaa resursseja. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen kehityssuunnitelman ohjeistuksen tavoitteena on auttaa Visit Raaseporia luomaan resurssit huomioonottava sekä Raaseporin kaupungin brändiä edistävä kohteiden markkinointitapa Visit Raaseporin verkkosivuille.
Työ toteutettiin aikavälillä joulukuu 2022 – marraskuu 2023. Projekti eteni lineaarisesti toimeksiantajan etsimisestä suunnitteluvaiheeseen, siitä eteenpäin lähtötilanteen kartoittamiseen ja tietoperustan toteuttamiseen, josta edettiin kehityssuunnitelman laatimiseen ja suunnitelman esittelyyn. Työn perustana on tietoperustan lisäksi Raaseporin Kaupungin brändikäsikirja. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin sisällönanalyysia ja haastattelua. Kehityssuunnitelman kolmeksi pääkehityskohdaksi muotoutui verkkosivujen sivurakenteen yksinkertaistaminen ja muokkaaminen, Visit Finlandin DataHubin hyödyntäminen ja sisällöntuotannon organisointi. Pääkehitysehdotukset kuvataan tekstin lisäksi visuaalisesti. Kehitysehdotuksien lisäksi työn aikana nousi esille kolme jatkokehittämisehdotusta: Käyttäjätutkimuksen toteuttaminen, asiakasprofiilien luominen ja kolmikielisyyden tarkastelu.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan tuotoksen vahvuuksia, kuten ajankohtaisuus, ja heikkouksia, kuten tietoperustan lähteiden niukkuus, sekä tekijän omaa oppimista.