Irti nuoteista!: musiikin ulkoa opetteleminen ammattiklarinetistien näkökulmasta
Lautala, Peppi (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lautala, Peppi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331290
Tiivistelmä
Ulkoa soittamista tai laulamista pidetään itsestään selvyytenä monessa musiikkilajissa, mutta klassisen musiikin traditiossa sitä odotetaan etiketin mukaan tietyissä yhteyksissä. Vahvojen traditioiden aloilla ja taide- ja taitotyössä on paljon hiljaista tietoa. Muistitoimintojen perusteiden kannalta kaikilla on samat kognitiiviset ominaisuudet, joita vaaditaan ulkoa oppimiseen, mutta eroja ulkoa oppimisen menestykseen luo mieleen painamisen ja palauttamisen, ulkoa opettelemisen tekniikat.
Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin tutkimus- ja analyysimenetelmin kahden ammattiklarinetistin kokemuksia ulkoa soittamisen konventiosta perusopetuksessa, opinnoissa ja työelämässä, ulkoa oppimisesta sekä ulkoa oppimisen harjoittelukeinoista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa haastateltiin kahta sinfoniaorkesterissa työskentelevää klarinetinsoittajaa.
Tutkimustuloksissa valottui kaksi erilaista lähestymistapaa ulkoa opettelemiseen, voitiin todeta koulutuksessa kehitettävää oppimaan oppimisen ohjauksen saralla sekä vedettiin johtopäätöksiä eri oppimismenetelmien käyttämisen yhteyksistä negatiivisten tai positiivisten skeemojen muodostumiseen. Tutkimustyölle on jatkamismahdollisuuksia niin tieteellisen kuin taiteellisen tutkimuksen keinoin. Playing or singing by heart is self-evident in many genres of music but in the tradition of Classical Music it is often expected in certain contexts by the etiquette. Tacit knowledge lies deep within fields of strong traditions, such as arts and practical skills. In the basis of memory functions all people share the same cognitive features required for memorization but the differences in performance success lie in techniques of memorization and information retrieval.
The research was conducted using qualitative research and analysis methods by interviewing two professional clarinetists on their experiences with the convention of playing by heart in basic education, studies and working life, memorization, and memorization exercises. Research data was collected using semi-structured interviews and interviewing two professional clarinet players who work in a symphony orchestra.
The analyzed data shed light on two different approaches to memorization and based on the data it could be stated that the ways to teach self-regulated learning skills could be further improved and developed. It was concluded that there are some connections between using or the lack of using memorization techniques and self-regulated learning skills and the development of either a positive or negative scheme regarding playing by heart. Further research from both artistic and scientific points of view can be conducted in the future.
Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin tutkimus- ja analyysimenetelmin kahden ammattiklarinetistin kokemuksia ulkoa soittamisen konventiosta perusopetuksessa, opinnoissa ja työelämässä, ulkoa oppimisesta sekä ulkoa oppimisen harjoittelukeinoista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa haastateltiin kahta sinfoniaorkesterissa työskentelevää klarinetinsoittajaa.
Tutkimustuloksissa valottui kaksi erilaista lähestymistapaa ulkoa opettelemiseen, voitiin todeta koulutuksessa kehitettävää oppimaan oppimisen ohjauksen saralla sekä vedettiin johtopäätöksiä eri oppimismenetelmien käyttämisen yhteyksistä negatiivisten tai positiivisten skeemojen muodostumiseen. Tutkimustyölle on jatkamismahdollisuuksia niin tieteellisen kuin taiteellisen tutkimuksen keinoin.
The research was conducted using qualitative research and analysis methods by interviewing two professional clarinetists on their experiences with the convention of playing by heart in basic education, studies and working life, memorization, and memorization exercises. Research data was collected using semi-structured interviews and interviewing two professional clarinet players who work in a symphony orchestra.
The analyzed data shed light on two different approaches to memorization and based on the data it could be stated that the ways to teach self-regulated learning skills could be further improved and developed. It was concluded that there are some connections between using or the lack of using memorization techniques and self-regulated learning skills and the development of either a positive or negative scheme regarding playing by heart. Further research from both artistic and scientific points of view can be conducted in the future.