AirwaySim-simulaatiopelin tuotestrategia
Kåla, Tiina (2023)
Kåla, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka kasvattaa niche-tuotteen markkinaosuutta ja yrityksen liikevaihtoa. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona AviaDesign Ky:lle ja keskittyy sen tuottaman AirwaySim lentoyhtiösimulaatiopelin koulutusversioon. AviaDesign Ky on suomalainen ohjelmistoalan yritys, joka tarjoaa myös konsultointia ja IT-palveluita ja ratkaisuja ilmailualan pk-yrityksille.
Teoriaosassa käsiteltiin pelillistämistä ja simulaatioita koulutuksen välineinä sekä yrityksen strategiaa ja tuotestrategiaa ja sen osa-alueita. Kuten yritykselläkin, tulee tuotteella olla selkeä strategia, joka asettaa tavoitteet ja määrittelee keinot, joilla tavoitteisiin voidaan päästä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimustyyppinä oli toiminnallinen yksittäistapaustutkimus. Tavoitteena oli kerätä käyttäjäkokemuksia, analysoida aineistoa ja kartoittaa nykytilanne. Käyttäjäkokemuksia kerättiin kaikilta opiskelijaryhmiltä, jotka pelasivat ArwaySimiä kaudella 2022–2023. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja aineistoanalyysissä teemoittelua.
Tutkimuksessa saatiin tietoa suoraan käyttäjiltä niin nykytilanteesta kuin mahdollisista kehityskohteista. Näiden perusteella rakennettiin AviaDesignille AirwaySim tuotestrategia ja kehityssuunnitelma, jonka avulla voidaan päästä tuotestrategiassa määriteltyihin tavoitteisiin. Tuotestrategian muodostamisessa oli keskeistä löytää realistiset ja selkeät tavoitteet ja määritellä tarkkaan keinot, joilla ne voidaan saavuttaa.
Teoriaosassa käsiteltiin pelillistämistä ja simulaatioita koulutuksen välineinä sekä yrityksen strategiaa ja tuotestrategiaa ja sen osa-alueita. Kuten yritykselläkin, tulee tuotteella olla selkeä strategia, joka asettaa tavoitteet ja määrittelee keinot, joilla tavoitteisiin voidaan päästä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimustyyppinä oli toiminnallinen yksittäistapaustutkimus. Tavoitteena oli kerätä käyttäjäkokemuksia, analysoida aineistoa ja kartoittaa nykytilanne. Käyttäjäkokemuksia kerättiin kaikilta opiskelijaryhmiltä, jotka pelasivat ArwaySimiä kaudella 2022–2023. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja aineistoanalyysissä teemoittelua.
Tutkimuksessa saatiin tietoa suoraan käyttäjiltä niin nykytilanteesta kuin mahdollisista kehityskohteista. Näiden perusteella rakennettiin AviaDesignille AirwaySim tuotestrategia ja kehityssuunnitelma, jonka avulla voidaan päästä tuotestrategiassa määriteltyihin tavoitteisiin. Tuotestrategian muodostamisessa oli keskeistä löytää realistiset ja selkeät tavoitteet ja määritellä tarkkaan keinot, joilla ne voidaan saavuttaa.