Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa
Pekkinen, Roni; Pekkinen, Katja (2023)
Pekkinen, Roni
Pekkinen, Katja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja tiivistää ajankohtainen tieto
kiusaamisen ehkäisemisen menetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tehtävänä
opinnäytetyössä oli saada varhaiskasvattajille yhtenäinen ja ajankohtainen
tieto kiusaamisen ehkäisyn keinoista, jonka seurauksena tavoitellaan
kiusaamisen vähenemistä varhaiskasvatuksessa, ja jolla olisi merkitystä
kiusaamisen vähenemiseen koulussa ja lasten elämässä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineistona
käytettiin vertaisarvioituja artikkeleita, väitöskirjoja sekä Opetus- ja
kulttuuriministeriön tilaamaa raporttia. Aineistoja oli yksitoista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee, mikä on kiusaamista, kiusaamisen muotoja, kiusaamisen seurauksia sekä syitä, miksi kiusaamista täytyy ehkäistä. Varhaiskasvattajan täytyy ymmärtää kiusaamisen käsite, miten
haitallista se on lapsen kehitykselle ja kasvulle sekä säädökset, jotka velvoittavat suojaamaan lasta kiusaamiselta, väkivallalta ja muulta häirinnältä.
Varhaiskasvatuksen tulee ehkäistä kiusaamista suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Opinnäytetyön teemoittelun tuloksena ilmeni, että varhaiskasvattajan on kiinnitettävä huomiota kiusaamisen ehkäisemiseksi vertaissuhteisiin ja
koko lapsiryhmään, lapsen kasvun tukemiseen, vuorovaikutukseen, pedagogiseen toimintaan ja arvoihin sekä omaan rooliinsa. Teemat ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa.
kiusaamisen ehkäisemisen menetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tehtävänä
opinnäytetyössä oli saada varhaiskasvattajille yhtenäinen ja ajankohtainen
tieto kiusaamisen ehkäisyn keinoista, jonka seurauksena tavoitellaan
kiusaamisen vähenemistä varhaiskasvatuksessa, ja jolla olisi merkitystä
kiusaamisen vähenemiseen koulussa ja lasten elämässä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aineistona
käytettiin vertaisarvioituja artikkeleita, väitöskirjoja sekä Opetus- ja
kulttuuriministeriön tilaamaa raporttia. Aineistoja oli yksitoista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee, mikä on kiusaamista, kiusaamisen muotoja, kiusaamisen seurauksia sekä syitä, miksi kiusaamista täytyy ehkäistä. Varhaiskasvattajan täytyy ymmärtää kiusaamisen käsite, miten
haitallista se on lapsen kehitykselle ja kasvulle sekä säädökset, jotka velvoittavat suojaamaan lasta kiusaamiselta, väkivallalta ja muulta häirinnältä.
Varhaiskasvatuksen tulee ehkäistä kiusaamista suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Opinnäytetyön teemoittelun tuloksena ilmeni, että varhaiskasvattajan on kiinnitettävä huomiota kiusaamisen ehkäisemiseksi vertaissuhteisiin ja
koko lapsiryhmään, lapsen kasvun tukemiseen, vuorovaikutukseen, pedagogiseen toimintaan ja arvoihin sekä omaan rooliinsa. Teemat ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa.