Vastuullisuus makeisyritysten markkinoinnissa
Rajala, Henna (2023)
Rajala, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431570
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee makeisyritysten vastuullisuutta markkinoinnissa niiden omilla verkkosivuillaan jakamiin tietoihin perustuen. Työ rajattiin käsittelemään ympäristövastuullisuutta sekä sosiaalista vastuullisuutta, johon kuuluvat muun muassa yrityksen sidosryhmät sekä omat työntekijät. Vastuullisuus on tämän päivän megatrendi ja siksi se on hyvin ajankohtainen aihe jokaiselle yritykselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia valikoitujen makeisyritysten vastuullisuutta markkinoinnissa. Työssä tarkastellut yritykset olivat Fazer, Brunberg sekä Panda. Työssä tutkittiin, miten nämä yritykset kertovat verkkosivuillaan toimista, joita ne toteuttavat ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun näkökulmista.
Työn tietoperustassa käsiteltiin ensin yleisesti, mistä vastuullisuus koostuu ja tämän jälkeen avattiin vastuullisuuteen liittyviä keskeisiä käsitteitä teorian avulla. Siinä käsiteltiin lisäksi vastuullisuusviestintää ja vastuullisuutta markkinoinnissa. Tietoperustassa esiteltiin myös elintarvikealaa ja siihen kuuluvaa makeistoimialaa sekä niihin liittyviä lainsäädännöllisiä asetuksia. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esim. Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta (Harmaala, M. & Jallinoja, M. 2012). Lisäksi lähteinä hyödynnettiin verkkoaineistoja.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineiston menetelmäksi valikoitui teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona käytettiin verkkoaineistoja, jotka olivat valittujen yritysten omia verkkosivuja. Verkkosivuilta etsittiin vastuullisuuden piirteitä ympäristövastuun sekä sosiaalisen vastuun näkökulmista. Aihealueista muodostettiin kategorioita, joiden pohjalta luotiin Excel-taulukoita. Raportoitavat tulokset koottiin taulukoihin, joiden pohjalta muodostettiin työssä esitetyt kaaviot.
Tutkimuksessa selvisi, että valikoidut yritykset kertovat omasta vastuullisuudestaan vaihtelevasti. Fazer pärjäsi vertailussa parhaiten ja sen sivuilta kaikki tutkimukseen valitut kategoriat olivat edustettuina. Brunberg pärjäsi toiseksi parhaiten ja heiltä tietoa löytyi melko kattavasti, mutta kuitenkin vähemmän kuin Fazerilta. Panda pärjäsi tuloksissa huonoiten ja heidän vastuullisuusosionsa jäi melko suppeaksi etenkin sosiaalisen vastuun osalta.
Vastuullisuus megatrendinä on aiheena jatkuvassa kehityksessä. Kuluttajat ovat koko ajan enemmän ja enemmän tietoisia, mitä yritysten tulisi ottaa huomioon omassa toiminnassaan ja siksi osaavat myös niitä vaatia. Vaikka vastuullisuus on ollut esille jo pidemmän aikaa, eivät kaikki sitä kuitenkaan toteuta yhtä hyvin. Hyvin tuotettu vastuullisuus voi luoda yritykselle huomattavia kilpailuetuja muihin nähden.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia valikoitujen makeisyritysten vastuullisuutta markkinoinnissa. Työssä tarkastellut yritykset olivat Fazer, Brunberg sekä Panda. Työssä tutkittiin, miten nämä yritykset kertovat verkkosivuillaan toimista, joita ne toteuttavat ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun näkökulmista.
Työn tietoperustassa käsiteltiin ensin yleisesti, mistä vastuullisuus koostuu ja tämän jälkeen avattiin vastuullisuuteen liittyviä keskeisiä käsitteitä teorian avulla. Siinä käsiteltiin lisäksi vastuullisuusviestintää ja vastuullisuutta markkinoinnissa. Tietoperustassa esiteltiin myös elintarvikealaa ja siihen kuuluvaa makeistoimialaa sekä niihin liittyviä lainsäädännöllisiä asetuksia. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esim. Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta (Harmaala, M. & Jallinoja, M. 2012). Lisäksi lähteinä hyödynnettiin verkkoaineistoja.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineiston menetelmäksi valikoitui teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona käytettiin verkkoaineistoja, jotka olivat valittujen yritysten omia verkkosivuja. Verkkosivuilta etsittiin vastuullisuuden piirteitä ympäristövastuun sekä sosiaalisen vastuun näkökulmista. Aihealueista muodostettiin kategorioita, joiden pohjalta luotiin Excel-taulukoita. Raportoitavat tulokset koottiin taulukoihin, joiden pohjalta muodostettiin työssä esitetyt kaaviot.
Tutkimuksessa selvisi, että valikoidut yritykset kertovat omasta vastuullisuudestaan vaihtelevasti. Fazer pärjäsi vertailussa parhaiten ja sen sivuilta kaikki tutkimukseen valitut kategoriat olivat edustettuina. Brunberg pärjäsi toiseksi parhaiten ja heiltä tietoa löytyi melko kattavasti, mutta kuitenkin vähemmän kuin Fazerilta. Panda pärjäsi tuloksissa huonoiten ja heidän vastuullisuusosionsa jäi melko suppeaksi etenkin sosiaalisen vastuun osalta.
Vastuullisuus megatrendinä on aiheena jatkuvassa kehityksessä. Kuluttajat ovat koko ajan enemmän ja enemmän tietoisia, mitä yritysten tulisi ottaa huomioon omassa toiminnassaan ja siksi osaavat myös niitä vaatia. Vaikka vastuullisuus on ollut esille jo pidemmän aikaa, eivät kaikki sitä kuitenkaan toteuta yhtä hyvin. Hyvin tuotettu vastuullisuus voi luoda yritykselle huomattavia kilpailuetuja muihin nähden.