Rahoituslaitoksen vastuullisuus henkilöasiakkaiden näkökulmasta : case: Säästöpankki Kalanti-Pyhäranta
Niemi, Jere (2023)
Niemi, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112631691
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajana toimineen Säästöpankki Kalanti-Pyhärannan henkilöasiakkaiden ajatuksia rahoituslaitoksen vastuullisuudesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusotetta ja menetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyä.
Tutkimuksen perusteella asiakkaat ja pankki kokevat kaikki ESG:n sisältämät vastuullisuuden osa-alueet pankin toiminnalle tärkeinä. Sosiaalisen vastuun, sekä hallinnon ja taloudellisen vastuun osa-alueet näyttäytyivät näistä pankin vastuullisuudelle tärkeimpinä. Pankin ja asiakkaiden näkemykset vastuullisuudesta ovat tutkimuksen perusteella pääosin yhteneväisiä. Esiin nousi kuitenkin muutaman teeman kohdalla myös näkemyseroja.
Työn tuloksia pankki voi hyödyntää oman vastuullisuustoimintansa kehittämisessä ja vastuullisuuteen liittyvässä asiakasviestinnässään.
Tutkimuksen perusteella asiakkaat ja pankki kokevat kaikki ESG:n sisältämät vastuullisuuden osa-alueet pankin toiminnalle tärkeinä. Sosiaalisen vastuun, sekä hallinnon ja taloudellisen vastuun osa-alueet näyttäytyivät näistä pankin vastuullisuudelle tärkeimpinä. Pankin ja asiakkaiden näkemykset vastuullisuudesta ovat tutkimuksen perusteella pääosin yhteneväisiä. Esiin nousi kuitenkin muutaman teeman kohdalla myös näkemyseroja.
Työn tuloksia pankki voi hyödyntää oman vastuullisuustoimintansa kehittämisessä ja vastuullisuuteen liittyvässä asiakasviestinnässään.