Muutoskyvykkyyden tukeminen yritysfuusioissa: opas esihenkilötyön tueksi
Asp-Haapaniemi, Jenni (2023)
Asp-Haapaniemi, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431573
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas esihenkilötyön tueksi muutoskyvykkyyden tukemiseen yritysfuusioissa. Oppaan sisältö koostuu teoriamateriaaliin kerätystä lähdekirjallisuudesta sekä aiheesta aiemmin teetetyistä tutkimuksista. Oppaan tarkoitus on tarjota esihenkilöille tukea ja työkaluja muutosten läpiviemiseen sekä muutoskyvykkyyden tukemiseen. Oppaassa kuvataan työntekijän tukemiseen liittyviä keinoja yritysfuusioissa, muutoksen vaiheiden tunnistamista ja niissä tukemista sekä muutoskyvykkyyden tunnistamista ja muutoskyvykkyyden tukemiseen liittyviä keinoja.
Yritysfuusiot ovat yleinen tapa hakea kasvua tai kannattavuutta yritykselle. Yritysfuusiot ovat yksi suurimmista muutoksista, joita työntekijä työuransa aikana saattaa kokea. Fuusiot aiheuttavat työntekijöissä epätietoisuutta ja stressiä, mikä heikentää työhyvinvointia sekä työssä jaksamista. Muutokseen suhtautuminen ja siitä selviäminen on yksilöllistä, mutta kaikki tarvitsevat siihen tukea. Esihenkilön tärkein tehtävä muutoksessa onkin toimia suunnannäyttäjänä. Esihenkilön tulee olla saatavilla osana tiimiä, toimia ohjaajana, motivoijana sekä tukijana. Työntekijöille tulee pystyä vastaamaan, miksi muutosta tarvitaan, mihin sillä pyritään ja kuinka päämäärä saavutetaan. Muutosprosessissa on useita vaiheita ja tärkeää on tunnistaa, missä vaiheessa kukin työntekijä on menossa. Huomioitavaa on, etteivät kaikki työntekijät käy kaikkia vaiheita läpi. Muutoksen vaiheissa työntekijät tarvitsevat tukea päästäkseen muutoksessa eteenpäin. Esihenkilö ei vie muutosta läpi yksin, vaan muutoksessa kannattaa hyödyntää muutokseen positiivisesti suhtautuvia ja hyvän muutoskyvykkyyden omaavia henkilöitä.
Muutoskyvykkyydellä tarkoitetaan työntekijän kykyä uudistua muutoksessa sekä sopeutumista vaikeisiin elämänvaiheisiin tai -tapahtumiin. Psykologinen joustavuus eli resilienssi on erittäin tärkeä tekijä työntekijän muutoskyvykkyydessä. Organisaatioiden kohdalla muutoskyvykkyys kuvaa muutoksista ja kriiseistä selviytymistä. Muutoskyvykkyyteen vaikuttavat tekijät voidaan jakaa henkilökohtaisiin ja työympäristön ominaisuuksiin sekä sosiaaliseen ympäristöön. Muutoskyvykäs ihminen ei ainoastaan sopeudu tai passiivisesti mukaudu muutokseen, vaan toimii aktiivisesti sopeuttaen sekä mukauttaen toimintaansa siten, että uudessa tilanteessa toimiminen on mielekästä ja mahdollista. Muutoskyvykkyys ei ole pysyvää vaan se saattaa hävitä. Tästä syystä muutoskyvykkyyttä tukevat toimet, kuten kriisitilanteiden simulointi, on erittäin tärkeää.
Tuotoksena syntynyt opas toteutettiin projektin omaisesti neljässä vaiheessa, joita olivat valmistelu, suunnittelu, toteutus ja päätös. Valmisteluvaiheessa kerätyn teoriatiedon perusteella suunniteltiin oppaan ulkoasua, mikä lopulta toteutettiin toteutuksen vaiheessa. Ennen päätöstä opas esiteltiin pienelle osalle kohderyhmää, joilta kerättiin palaute oppaan laatuun liittyen. Vastausten perusteella opas viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa. Lopullinen opas on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Yritysfuusiot ovat yleinen tapa hakea kasvua tai kannattavuutta yritykselle. Yritysfuusiot ovat yksi suurimmista muutoksista, joita työntekijä työuransa aikana saattaa kokea. Fuusiot aiheuttavat työntekijöissä epätietoisuutta ja stressiä, mikä heikentää työhyvinvointia sekä työssä jaksamista. Muutokseen suhtautuminen ja siitä selviäminen on yksilöllistä, mutta kaikki tarvitsevat siihen tukea. Esihenkilön tärkein tehtävä muutoksessa onkin toimia suunnannäyttäjänä. Esihenkilön tulee olla saatavilla osana tiimiä, toimia ohjaajana, motivoijana sekä tukijana. Työntekijöille tulee pystyä vastaamaan, miksi muutosta tarvitaan, mihin sillä pyritään ja kuinka päämäärä saavutetaan. Muutosprosessissa on useita vaiheita ja tärkeää on tunnistaa, missä vaiheessa kukin työntekijä on menossa. Huomioitavaa on, etteivät kaikki työntekijät käy kaikkia vaiheita läpi. Muutoksen vaiheissa työntekijät tarvitsevat tukea päästäkseen muutoksessa eteenpäin. Esihenkilö ei vie muutosta läpi yksin, vaan muutoksessa kannattaa hyödyntää muutokseen positiivisesti suhtautuvia ja hyvän muutoskyvykkyyden omaavia henkilöitä.
Muutoskyvykkyydellä tarkoitetaan työntekijän kykyä uudistua muutoksessa sekä sopeutumista vaikeisiin elämänvaiheisiin tai -tapahtumiin. Psykologinen joustavuus eli resilienssi on erittäin tärkeä tekijä työntekijän muutoskyvykkyydessä. Organisaatioiden kohdalla muutoskyvykkyys kuvaa muutoksista ja kriiseistä selviytymistä. Muutoskyvykkyyteen vaikuttavat tekijät voidaan jakaa henkilökohtaisiin ja työympäristön ominaisuuksiin sekä sosiaaliseen ympäristöön. Muutoskyvykäs ihminen ei ainoastaan sopeudu tai passiivisesti mukaudu muutokseen, vaan toimii aktiivisesti sopeuttaen sekä mukauttaen toimintaansa siten, että uudessa tilanteessa toimiminen on mielekästä ja mahdollista. Muutoskyvykkyys ei ole pysyvää vaan se saattaa hävitä. Tästä syystä muutoskyvykkyyttä tukevat toimet, kuten kriisitilanteiden simulointi, on erittäin tärkeää.
Tuotoksena syntynyt opas toteutettiin projektin omaisesti neljässä vaiheessa, joita olivat valmistelu, suunnittelu, toteutus ja päätös. Valmisteluvaiheessa kerätyn teoriatiedon perusteella suunniteltiin oppaan ulkoasua, mikä lopulta toteutettiin toteutuksen vaiheessa. Ennen päätöstä opas esiteltiin pienelle osalle kohderyhmää, joilta kerättiin palaute oppaan laatuun liittyen. Vastausten perusteella opas viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa. Lopullinen opas on tämän opinnäytetyön liitteenä.