Käytettävyyden merkitys verkkosivuston suunnittelussa
Talvensaari, Petra (2023)
Talvensaari, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431583
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää käytettävyyden merkitystä verkkosivuston suunnittelussa. Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mitä tarkoittaa hyvä käytettävyys, millaisista asioista hyvä käytettävyys koostuu ja miten sellainen luodaan. Opinnäytetyössä käsiteltiin käytettävyyden haasteita ja sitä, kuinka käytettävyyttä on mahdollista parantaa. Muita keskeisiä opinnäytetyössä käsiteltäviä teemoja ovat käytettävyystestaus sekä Jakob Nielsenin käytettävyysheuristiikka.
Työssä toteutettiin kahden eri tanssikoulun välinen käytettävyysvertailuanalyysi. Vertailuanalyysissä vertailtiin käytettävyyteen liittyvän tiedon pohjalta kahden eri tanssikoulun, Suomessa johtavan StepUp Schoolin ja Ruotsissa toimivat Scandinavian Dance Academyn käytettävyyttä. Analyysin pohjalta saatiin tietoa käyttäjän näkökulmasta käytettävyyden huomioimisen merkityksestä verkkosivun suunnitteluvaiheessa.
Vertailuanalyysissä pyrittiin löytämään keskeisiä käytettävyyteen ja tätä kautta yleiseen käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Vertailuanalyysin tulosten pohjalta todettiin toisen tanssikoulun onnistuneen paremmin verkkosivun käytettävyyssuunnittelussa. Analyysin tulosten pohjalta luotiin ohjelmistokehittäjän muistilista, joka kokoaa yhteen tärkeimmät opit käytettävyyden huomioimiseen verkkosivuston suunnitteluvaiheessa ja annetaan käytettävyyden parantamiseen liittyviä kehitysehdotuksia.
Vertailuanalyysin tulosten pohjalta selvisi, että käytettävyys on toteutunut usealla osa-alueella molempien tanssikoulujen verkkosivuilla, mutta StepUp School onnistui käytettävyydessä hieman paremmin kuin Scandinavian Dance Academy. Laadittuja kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää jatkossa suunniteltaessa verkkosivuja. Hyvän käytettävyyden keskeiset periaatteet sekä Jakob Nielsenin käytettävyysheuristiikka mahdollistavat käytettävyyden huomioimisen verkkosivustojen suunnitteluvaiheessa.
Työssä toteutettiin kahden eri tanssikoulun välinen käytettävyysvertailuanalyysi. Vertailuanalyysissä vertailtiin käytettävyyteen liittyvän tiedon pohjalta kahden eri tanssikoulun, Suomessa johtavan StepUp Schoolin ja Ruotsissa toimivat Scandinavian Dance Academyn käytettävyyttä. Analyysin pohjalta saatiin tietoa käyttäjän näkökulmasta käytettävyyden huomioimisen merkityksestä verkkosivun suunnitteluvaiheessa.
Vertailuanalyysissä pyrittiin löytämään keskeisiä käytettävyyteen ja tätä kautta yleiseen käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Vertailuanalyysin tulosten pohjalta todettiin toisen tanssikoulun onnistuneen paremmin verkkosivun käytettävyyssuunnittelussa. Analyysin tulosten pohjalta luotiin ohjelmistokehittäjän muistilista, joka kokoaa yhteen tärkeimmät opit käytettävyyden huomioimiseen verkkosivuston suunnitteluvaiheessa ja annetaan käytettävyyden parantamiseen liittyviä kehitysehdotuksia.
Vertailuanalyysin tulosten pohjalta selvisi, että käytettävyys on toteutunut usealla osa-alueella molempien tanssikoulujen verkkosivuilla, mutta StepUp School onnistui käytettävyydessä hieman paremmin kuin Scandinavian Dance Academy. Laadittuja kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää jatkossa suunniteltaessa verkkosivuja. Hyvän käytettävyyden keskeiset periaatteet sekä Jakob Nielsenin käytettävyysheuristiikka mahdollistavat käytettävyyden huomioimisen verkkosivustojen suunnitteluvaiheessa.