Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kiertotalouden mahdollisuudet ja haasteet yrityksissä

Kinnunen, Sakari (2023)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Sakari.pdf (1.044Mt)
Lataukset: 


Kinnunen, Sakari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431588
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tiivistelmä keskittyy avaamaan tutkimuksen tarkoitusta ja esittää tutkimuksessa saadut tulokset sekä antaa jatkotutkimusehdotuksia. Tiivistelmä sisältää kuvauksen työn rajauksesta ja tutkittavien aiheiden tarpeellisuudesta. Tutkittava aihe on hyvin ajankohtainen ja kirjoittaja koki sen tutkimisen erityisen tärkeäksi.

Tämä kvalitatiivinen eli laadullinen opinnäytetyö keskittyi selvittämään kiertotalouden mahdollisuuksia ja haasteita haastatelluissa yrityksissä. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi brändin merkitystä liiketoiminnalle sekä kiertotaloudelle. Opinnäytetyön tietoperusta on rajattu tutkimuksen kannalta oleellisiin teemoihin. Teoria tukee tutkimusta, jotta saavutetaan eheä kokonaisuus.

Tietoperusta käsittelee brändin muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoperustan kiertotalous luku avaa käsitteen sekä tutustuu mahdollisuuksiin ja toimintamallin haasteisiin. Tietoperustan jälkeen kuvataan tutkimuksen etenemisen vaiheita ja perustellaan menetelmävalinnat. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen soveltuvia yrityksiä teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimuksen avulla selvitettiin kiertotalousyritysten näkökulmia tutkittavan aiheen ympärillä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi yritystä. Tutkimuksen tulokset on analysoitu ja jaoteltu tutkimuksen apukysymysten mukaan, jotta tutkimuksen luettavuus säilyisi eheänä.

Tuloksissa ilmeni, että kiertotaloudessa nähdään monia mahdollisuuksia. Tuloksissa korostui, että brändin tarkoitus on vaikuttaa mielipiteisiin, edistää luotettavuutta sekä asiakkaiden sitoutumista yritystä kohtaan. Tulosten mahdollisuudet kiertotaloutta kohtaan jäsentyivät uusien innovaatioiden, resurssitehokkuuden, materiaalikierron sekä vastuullisten toimintojen ympärille. Kiertotalouden merkittävimmät haasteet liittyivät yhteistyön puuttumiseen, prosessien kankeuteen sekä tietämättömyyteen kiertotaloutta kohtaan yrityksissä ja yhteiskunnassa.

Jatkotutkimusehdotukset keskittyvät kiertotalouden tietoisuuden lisäämiseen, prosessien uudistamiseen sekä hukan hyötykäytön tutkimisen edistämiseen. Tutkimuksen tulokset vahvistavat opinnäytetyön tietoperustaa. Tutkimus on onnistunut ja luotettava. Haastatteluiden avulla saatiin erinomaisia näkemyksiä haastatteluun valituilta asiantuntijoilta ja yrityksiltä.

Opinnäytetyö toteutettiin ajalla huhtikuu – lokakuu 2023.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste