Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuorten kokemukset seksuaalikasvatuksesta sosiaalisen median alustoilla

Elasvuo, Pinja (2023)

Avaa tiedosto
Elasvuo_Pinja.pdf (536.8Kt)
Lataukset: 


Elasvuo, Pinja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731761
Tiivistelmä
Kasvatus tapahtuu niin formaaleissa kuin nonformaaleissakin ympäristöissä.
Nonformaalia kasvatusta voidaan nähdä tapahtuvan nuorten omissa maailmoissa, kuten sosiaalisessa mediassa. Seksuaalikasvatus muiden kasvatusmuotojen mukana on siirtynyt verkkomaailmoihin sekä kokemusasiantuntijoiden että koulutettujen ammattilaisten kautta.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millaista seksuaalikasvatusta nuoret hakevat
ja löytävät sosiaalisesta mediasta, millaisia toiveita nuorilla on koulun ulkopuoliselle seksuaalikasvatukselle ja miten he kehittäisivät Kouvolan nuorisopalveluiden seksuaalikasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena
eräässä Kouvolan yläkoulussa yhdelle 7. luokalle ja yhdelle 8. luokalle. Kyselytutkimuksen ajankohta oli keväällä 2023. Kysely toteutettiin kahdelle eri luokalle, jotta saatiin vertailutietoa ryhmien väliltä: toiselle ryhmälle oli järjestetty
nuorisopalveluiden seksuaalikasvatusta ja toiselle ei. Aineiston analysointi toteutettiin ristiintaulukointina.

Tuloksista kävi ilmi, että osa nuorista pitää sosiaalista mediaa pääasiallisena
seksuaalikasvatuksen lähteenään. Seksuaalikasvatuksen aiheet, joita nuorten
sosiaalisissa medioissa esiintyi, käsittelivät muun muassa seurustelua, suostumusta, ehkäisyä ja seksuaalisuuden että sukupuolen moninaisuutta. Nuoret
kokivat vahvasti, että tunnistavat sosiaalisessa mediassa esiintyvän valheellisen tiedon luotettavasta tiedosta.

Nuoret toivoivat koulun ulkopuolisessa seksuaalikasvatuksessa käsiteltävän
mm. itsetyydytystä, aborttia ja sukupuolen moninaisuutta. Kyselyyn vastanneista kahdeksasluokkalaisista puolet oli kokenut Kouvolan nuorisopalveluiden seksuaalikasvatuksen tunnit hyödyllisiksi. Nuorisopalveluiden seksuaalikasvatuksen kehittämiseen nuoret toivoivat hyödynnettävän valmiina olevia
seksuaalikasvatuksen materiaaleja, materiaalien jakamista fyysisessä muodossa ja kehittämisen keskittymistä oppitunteihin.

Tuloksista nähdään, että suuri osa nuorista saa seksuaalikasvatusta sosiaalisesta mediasta. Nuorten toiveet koulujen ulkopuoliselle seksuaalikasvatukselle koskettivat aiheita, joita käsitellään tyypillisesti pintapuolisesti koulun
seksuaalikasvatuksessa. Tutkimustuloksia rajoittavat tekijät liittyvät vastanneen ryhmän kokoon, vastaajien motivoituneisuuteen sekä kysymysten asetteluun. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Kouvolan nuorisopalveluiden seksuaalikasvatuksen kehittämiseen.
 
Upbringing and learning take place in both formal and informal settings. Nonformal learning can be seen taking place in young people’s own worlds, such
as social media. Sex education, along with other forms of education, has
moved into online worlds, both through people with experience and educated
professionals.

This thesis examined what kind of themes of sex education young people
seek and find on social media, what kind of wishes young people have for sex
education offered outside of the school environment, and how they would develop sex education in Kouvola’s youth services. The thesis was carried out
as a survey in a Secondary School of the City of Kouvola for one 7th grade
class and one 8th grade class. The survey was carried out in the spring of
2023. It was administered to two different classes in order to obtain comparative data between the groups: one group had received sex education from the
youth services and the other had not. The data was analysed using cross tabulation.

The results showed that some young people consider social media as their
main source of sex education. Topics of sex education that appeared on
young people’s social media sites included dating, consent, contraception and
diversity of sexuality and gender. Young people thought that they recognize
false information from reliable one in social media.

Young people hoped that sex education outside of school would address issues such as masturbation, abortion, and gender diversity. Half of the eight-grades who responded to the survey had found Kouvola’s Youth Services’ sex
education useful. For the development of sexual education in youth services,
young people hoped to make use of pre-existing sexual education materials,
sharing materials in physical from and focusing development on lessons.

The results show that a large proportion of young people receive sexual education through social media. Young people’s hopes for sex education provided
outside of school touched on topics that are typically covered superficially in
school sex education. Factors limiting the research results are related to the
size of the respondent group, the motivation of the respondents and the question layout. The research results are for the Youth Services of the City of Kouvola to be used in the development of the sexual education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste