Työkyvyn tuen tarpeen tunnistamisen kehittäminen TE-toimiston asiakastyössä: tutkimuksellinen kehittämistyö
Näse, Anna-Maija (2023)
Näse, Anna-Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731764
Tiivistelmä
Työttömien työnhakijoiden palvelu- ja työkyvyn tuen tarpeita ei aina tunnisteta TE-toimistossa. Tunnistamisen haasteina ovat usein liian suppea palvelutarvearvio, työntekijöiden osaamisen puutteet sekä toimivien työkalujen puuttuminen. Mikäli asiakkaiden palvelutarpeita ei tunnista, vaarana on asiakkaiden ohjautuminen vääriin palveluihin pitkiksikin ajoiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla selvittää, miten asiakkaan palvelutarpeen arviointi, työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen ja asiakkaan jatko-ohjaus toteutuu nykytilanteessa Varsinais-Suomen TE-toimistossa. Tavoitteena oli myös tutkimuksella tuotetun tiedon pohjalta kehittää työkaluja palvelutarvearvion ja jatko-ohjauksen tueksi. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin nykytilannetta sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin kaikille 139 Varsinais-Suomen TE-toimiston asiakaspalveluryhmän asiantuntijalle toukokuussa 2023. Toisessa vaiheessa syksyllä 2023 toteutettiin kaksi työpajaa, jossa yhdessä kymmenen asiakaspalveluryhmän asiantuntijan kanssa kehitettiin työkaluja palvelutarvearvion tueksi.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että palvelutarvearvion tekemisessä suurimmat ongelmat olivat ajan puute sekä se, etteivät asiakkaat tuota tarpeeksi tietoa arvion tekemiseksi. Toisaalta tiettyjen asioiden, kuten sosiaalisen tilanteen tai päihteidenkäytön, puheeksi ottaminen koettiin haasteelliseksi. Kyselyn perusteella työkaluja työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseksi kaivattiin. Asiakkaan ohjautumisessa TE-toimiston sisällä nähtiin myös monia ongelmakohtia.
Työpajoissa kehitettiin osallistavien työpajamenetelmien avulla uusi työkalu Työkyvyn tuen muistilista, jolla voidaan helpottaa työkyvyn tuen tarpeen tunnistamista, vaikeiden asioiden puheeksi ottamista ja lisätä asiakkaan osallisuutta palvelutarvearvion tekemisessä. Työpajoissa tuotettiin myös tietoa asiakkaan ohjautumisen tueksi Varsinais-Suomen TE-toimiston sisällä.
Aiempaa kokonaisvaltaisemmalla palvelutarvearviolla voidaan tunnistaa työnhakijoiden työkyvyn tuen tarpeet entistä nopeammin. Kun työnhakijoiden tarpeet tunnistaan, ohjautuvat he nopeammin myös oikeiden palveluiden piiriin. Oikeanlaiset ja oikea-aikaiset palvelut ovat tärkeitä niin asiakkaan kuin organisaation toiminnankin kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla selvittää, miten asiakkaan palvelutarpeen arviointi, työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen ja asiakkaan jatko-ohjaus toteutuu nykytilanteessa Varsinais-Suomen TE-toimistossa. Tavoitteena oli myös tutkimuksella tuotetun tiedon pohjalta kehittää työkaluja palvelutarvearvion ja jatko-ohjauksen tueksi. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin nykytilannetta sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin kaikille 139 Varsinais-Suomen TE-toimiston asiakaspalveluryhmän asiantuntijalle toukokuussa 2023. Toisessa vaiheessa syksyllä 2023 toteutettiin kaksi työpajaa, jossa yhdessä kymmenen asiakaspalveluryhmän asiantuntijan kanssa kehitettiin työkaluja palvelutarvearvion tueksi.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että palvelutarvearvion tekemisessä suurimmat ongelmat olivat ajan puute sekä se, etteivät asiakkaat tuota tarpeeksi tietoa arvion tekemiseksi. Toisaalta tiettyjen asioiden, kuten sosiaalisen tilanteen tai päihteidenkäytön, puheeksi ottaminen koettiin haasteelliseksi. Kyselyn perusteella työkaluja työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseksi kaivattiin. Asiakkaan ohjautumisessa TE-toimiston sisällä nähtiin myös monia ongelmakohtia.
Työpajoissa kehitettiin osallistavien työpajamenetelmien avulla uusi työkalu Työkyvyn tuen muistilista, jolla voidaan helpottaa työkyvyn tuen tarpeen tunnistamista, vaikeiden asioiden puheeksi ottamista ja lisätä asiakkaan osallisuutta palvelutarvearvion tekemisessä. Työpajoissa tuotettiin myös tietoa asiakkaan ohjautumisen tueksi Varsinais-Suomen TE-toimiston sisällä.
Aiempaa kokonaisvaltaisemmalla palvelutarvearviolla voidaan tunnistaa työnhakijoiden työkyvyn tuen tarpeet entistä nopeammin. Kun työnhakijoiden tarpeet tunnistaan, ohjautuvat he nopeammin myös oikeiden palveluiden piiriin. Oikeanlaiset ja oikea-aikaiset palvelut ovat tärkeitä niin asiakkaan kuin organisaation toiminnankin kannalta.