Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti ketterää IT-jatkuvuudenhallintaa: Tapaustutkimus SOK

Satukangas, Anita (2023)

Avaa tiedosto
Satukangas_Anita.pdf (1.327Mt)
Lataukset: 


Satukangas, Anita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731776
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli dokumentoida ja mitata SOK:n IT-yksikössä toteutettua muutosta perinteisestä, vesiputousmallisesta prosessikehittämisestä ketterään prosessien kehittämiseen. Muutoksen toteutusta peilattiin Kotterin muutosmalliin sekä kirjallisuusanalyysin perusteella tunnistettuihin parhaisiin käytäntöihin. Tarkastelukulma rajattiin yhteen ITIL-prosessiin, IT-jatkuvuudenhallintaan. Tutkimuksessa kartoitettiin myös mahdollisia laadullisia ja määrällisiä mittareita, joilla todentaa muutosta ja sen etenemistä. Tutkimuksen päätteeksi nostettiin esiin toimenpiteitä, joilla kehitystä voidaan SOK:lla jatkaa.

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineiston hankintamenetelminä käytettiin kahta potentiaalista SOK:lla jo käytössä olevaa mittaria (Service Maturity Assessment ja Sovellusrekisteri), koko IT-henkilöstölle suunnattuja kyselyjä ja johdon avainhenkilöiden teemahaastatteluja. Potentiaalisia mittareita arvioitiin suhteessa kyselyiden ja avainhenkilöhaastattelujen antamiin tuloksiin. Kyselyiden tulokset analysoitiin tilastollisesti ja haastattelujen tulokset tekstianalyysin perustuen.

Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan muutoksen lähteneen SOK:lla muutoksen kokoluokka huomioiden hyvin liikkeelle. Havaintoa tukevat tulokset sekä kyselytutkimuksista ja teemahaastatteluista että sovellusrekisteristä saatu data. Sen sijaan Service Maturity Assessmentilla saadut tulokset poikkeavat muiden mittareiden antamista tuloksista, mikä osoittaa, että kyseinen mittari on ensisijaisesti suunniteltu ja soveltuu parhaiten tiimin oman maturiteetin arviointiin ja kasvattamiseen.

Tulevaisuuden kehitystarpeita tutkimuksessa tunnistettiin useita: riittävä aktiivinen prosessituki, organisaation kyvykkyyden kasvattaminen, riittävän systemaattisuuden varmistaminen, riippuvuuksien hallinta, mittareiden kehittäminen, monitoroinnin lisääminen ja automaattitestauksen hyödyntäminen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää SOK:lla uuden toimintatavan vakiinnuttamiseen ja jatkokehittämisen.
 
The goal of the study was to document and measure the transition implemented in SOK IT de-partment from traditional, waterfall-style process development to agile process development. The implementation of the change was mirrored against Kotter's change model and best practic-es identified through a literature review. The focus was limited to one ITIL process, IT continuity management. The study also identified possible qualitative and quantitative metrics to verify the change and its progress. The study concluded by highlighting actions that will continue the de-velopment at SOK.

The research was carried out as a case study. The data acquisition methods used were two po-tential indicators already in use at SOK (Service Maturity Assessment and Application Register), surveys for entire IT staff and thematic interviews with key management personnel. Potential indicators were evaluated in relation to the results of the surveys and key person interviews. The results of the surveys were analyzed statistically, and the results of the interviews based on text analysis.

As a conclusion of the research, it is stated that the change has started very well at SOK, con-sidering the size of the change. The observation is supported by the results from both surveys and thematic interviews as well as data obtained from the application register. In contrast, the results obtained with the Service Maturity Assessment differ the results given by other metrics, indicating that this metric is primarily designed and best suited to assess and grow the maturity of the team itself.

Several future development areas were identified in the study: sufficient active process support, increasing the organization's capabilities, ensuring sufficient systematicity, managing dependen-cies, developing metrics, increasing monitoring and utilizing automated testing. The results of the study can be used at SOK to consolidate and further develop the new approach.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste