Aninkaisten Herkun kehittäminen : Deli- tuoteryhmä
Ruusunen, Minna (2023)
Ruusunen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731823
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Turun ammatti-instituutin, Aninkaisten koulutalon myymälä Herkun kehittämistyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja ja kehittämisehdotuksia kokonaisuuden parantamiseksi, tarkoituksena on parantaa asiakaskokemusta. Kehittämistyön ongelmana on asiakastarpeiden huomioiminen sekä yhteistyön lisääminen koko elintarvikeosaston välillä. Asiakkaiden osto- ja toimintakäyttäytymistä havainnoitiin ja ne dokumentoitiin ylös. Näiden tulosten perusteella käynnistettiin tuotekehitys ja kehitettiin uusi tuoteryhmä. Teoriaviitekehyksessä käsitellään palvelumuotoilua, asiakasymmärrystä ja tuotekehitystä. Opinnäytetyössä tehtiin yhteistyötä ammatti-instituutin media-alan perustutkinnon opiskelijoiden kanssa.
Kehittämistyön pohdintoina voitiin todeta, että Herkun asiakaskunta on hyvin vakiintunutta. Asiakkaiden toiveena on, että myymälässä olisi aina jotain ostettavaa ja he voisi luottaa siihen, että vaikka eväät olisivat jäänyt kotiin Herkusta löytyisi jotakin lounasta vastaavaa kevyttä välipala tyyppistä ruokaa. Kehittämistyönä ryhdyttiin myös pitämään elintarvikeosastolla viikkopalavereja. Palaverit osoittautuivat erityisen hyödylliseksi ja ne otettiinkin vakiokäytäntöön.
Kehittämistyön pohdintoina voitiin todeta, että Herkun asiakaskunta on hyvin vakiintunutta. Asiakkaiden toiveena on, että myymälässä olisi aina jotain ostettavaa ja he voisi luottaa siihen, että vaikka eväät olisivat jäänyt kotiin Herkusta löytyisi jotakin lounasta vastaavaa kevyttä välipala tyyppistä ruokaa. Kehittämistyönä ryhdyttiin myös pitämään elintarvikeosastolla viikkopalavereja. Palaverit osoittautuivat erityisen hyödylliseksi ja ne otettiinkin vakiokäytäntöön.