Hyvinvointiakatemia: ryhmäharjoitusmenetelmä hyvinvoinnin edistämiseksi opiskeluhuollossa
Hokkanen, Janika; Siiriäinen, Lauri (2023)
Hokkanen, Janika
Siiriäinen, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731830
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet
sekä alueellisesti Etelä-Savon alueella että valtakunnallisesti koko Suomessa.
Kouluterveyskyselyiden mukaan yhä useampi nuori kokee hyvinvointinsa keskinkertaiseksi tai heikoksi. Kyselyiden mukaan myös yksinäisyys ja ahdistuneisuus ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Huoli nuorten hyvinvoinnista ja mielenterveyden resursseja tukevien tahojen riittävyydestä toisen asteen koulutuksissa on ollut otsikoissa viime vuosien aikana ja tarve uusien keinojen löytämiselle voidaan katsoa olevan ilmeinen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teoreettisen taustoituksen avulla hyvinvoinnin lähteitä sekä kehittää ryhmän ohjauksellinen menetelmä nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteena oli kehittää ryhmämuotoinen, toiminnallinen ja ennalta ehkäisevä harjoitusmenetelmä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin
edistämiseksi toisen asteen opiskelijahuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämisprojektina, jossa tutkittiin kirjallisuuden avulla kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja ryhmän ohjauksen elementtejä sekä kehitettiin hyvinvointia tukeva ryhmäharjoitusmenetelmä nimeltään Hyvinvointiakatemia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ryhmänohjaajan opas, joka sisältää ohjeet
ryhmän ohjaukseen. Oppaan tueksi on valmistettu lisäksi julisteet ryhmän
markkinointia ja mainostamista varten. Menetelmän pohjana käytettiin Mieli
ry:n kehittämää mallia, mielenterveyden kättä, joka on otettu laajasti käyttöön
opiskelijahuollossa valtakunnallisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Savon hyvinvointialue. Tarkoituksena oli kehittää menetelmä, joka voidaan ottaa käyttöön Etelä-Savon ammattiopiston opiskelijahuollossa vuoden 2024 aikana ryhmämuotoisen tuen lisäämiseksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen ohjaajan oppaan kehittämisessä oli lähtökohtana helppokäyttöisyys, monistettavuus ja mahdollisuus kehittää menetelmää sen käyttöön ottamisen jälkeen. Opinnäytetyömme aiheen valinta tukee terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjetta, jonka mukaan koko oppilaitosyhteisöä tukeva ehkäisevä yhteisöllinen työ on opiskeluhuollon ensisijainen toteuttamismuoto.
sekä alueellisesti Etelä-Savon alueella että valtakunnallisesti koko Suomessa.
Kouluterveyskyselyiden mukaan yhä useampi nuori kokee hyvinvointinsa keskinkertaiseksi tai heikoksi. Kyselyiden mukaan myös yksinäisyys ja ahdistuneisuus ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Huoli nuorten hyvinvoinnista ja mielenterveyden resursseja tukevien tahojen riittävyydestä toisen asteen koulutuksissa on ollut otsikoissa viime vuosien aikana ja tarve uusien keinojen löytämiselle voidaan katsoa olevan ilmeinen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teoreettisen taustoituksen avulla hyvinvoinnin lähteitä sekä kehittää ryhmän ohjauksellinen menetelmä nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteena oli kehittää ryhmämuotoinen, toiminnallinen ja ennalta ehkäisevä harjoitusmenetelmä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin
edistämiseksi toisen asteen opiskelijahuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämisprojektina, jossa tutkittiin kirjallisuuden avulla kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja ryhmän ohjauksen elementtejä sekä kehitettiin hyvinvointia tukeva ryhmäharjoitusmenetelmä nimeltään Hyvinvointiakatemia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ryhmänohjaajan opas, joka sisältää ohjeet
ryhmän ohjaukseen. Oppaan tueksi on valmistettu lisäksi julisteet ryhmän
markkinointia ja mainostamista varten. Menetelmän pohjana käytettiin Mieli
ry:n kehittämää mallia, mielenterveyden kättä, joka on otettu laajasti käyttöön
opiskelijahuollossa valtakunnallisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Savon hyvinvointialue. Tarkoituksena oli kehittää menetelmä, joka voidaan ottaa käyttöön Etelä-Savon ammattiopiston opiskelijahuollossa vuoden 2024 aikana ryhmämuotoisen tuen lisäämiseksi. Opinnäytetyön tuloksena syntyneen ohjaajan oppaan kehittämisessä oli lähtökohtana helppokäyttöisyys, monistettavuus ja mahdollisuus kehittää menetelmää sen käyttöön ottamisen jälkeen. Opinnäytetyömme aiheen valinta tukee terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjetta, jonka mukaan koko oppilaitosyhteisöä tukeva ehkäisevä yhteisöllinen työ on opiskeluhuollon ensisijainen toteuttamismuoto.