Sosiaalinen vastuullisuus osana majoitusliikkeen toimintaa
Pavilainen, Ilmi (2023)
Pavilainen, Ilmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731910
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten kohdehotellien raportoinnissa, internetsivujen viestinnässä ja sisäisissä materiaaleissa huomioidaan sosiaalisen vastuun. Apukysymyksenä tutkitaan, onko hotellien sosiaalisen vastuun lupauksissa ja tavoitteissa keinoja myös henkilöstön sitoutumiseen? Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii majoitusalan yritys, josta käytetään tässä opinnäytetyössä nimitystä Yritys X. Kaksi yrityksen johdon alla toimivaa hotellia nimettään tässä opinnäytetyössä A:ksi ja B:ksi.
Toimeksiantajan pyynnöstä ei mainitaan yrityksen ja hotellien nimiä.
Opinnäytetyössä käsitellään kattavasti sosiaalista vastuullisuutta ja sen arvoja sekä mainitaan muitakin muotoja, joihin kuuluu sosiaalinen vastuu. Viitekehyksessä tarkastellaan sosiaalisen vastuun kehittämistä, sen hyötyjä, haasteita ja mahdollisuuksia yritykselle. Toisena aiheena käsitetään sitoutumista, motivaatiota ja tekijöitä, jotka vaikuttavat niihin, sosiaalisen vastuullisuuden keinoja, joilla yritys pyrkii vaikuttamaan positiivisesti sitoutumiseen.
Tutkimuksen toteutettiin laadullisena dokumenttianalyysinä. Aineisto kerättiin hotellien ja yrityksen verkkosivuilta sekä toimeksiantajalta saaduista materiaaleista. Aineistossa käsiteltiin sosiaalisen vastuun ja vastuullisuuden käsitteitä. Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista analyysimenetelmä, joka on sisällönanalyysi. Aineiston jaettiin teemoihin, jotka liittyivät alaongelmiin ja asioihin, jotka auttoivat täydentämään kokonaiskuvaan.
Tuloksien mukaan molemmat hotelleissa noudatetaan sosiaalisesti vastuullisen toiminnan periaatteita, mutta hotellissa A keskitytään enemmän ihmisoikeuksiin ja lakien noudattamiseen. Sen aikana, kun hotellissa B korostetaan ihmisläheisyyttä, henkilökohtaista kasvua ja moninaisuutta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta johtopäätöksi, että sosiaalisen vastuullisuuden ja työntekijöiden sitoutumisen välillä on vahva yhteys. Panostamalla monipuolisiin ja arvostaviin työympäristöihin voidaan edistää positiivista ilmapiiriä, jolla tuetaan työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota.
Toimeksiantajan pyynnöstä ei mainitaan yrityksen ja hotellien nimiä.
Opinnäytetyössä käsitellään kattavasti sosiaalista vastuullisuutta ja sen arvoja sekä mainitaan muitakin muotoja, joihin kuuluu sosiaalinen vastuu. Viitekehyksessä tarkastellaan sosiaalisen vastuun kehittämistä, sen hyötyjä, haasteita ja mahdollisuuksia yritykselle. Toisena aiheena käsitetään sitoutumista, motivaatiota ja tekijöitä, jotka vaikuttavat niihin, sosiaalisen vastuullisuuden keinoja, joilla yritys pyrkii vaikuttamaan positiivisesti sitoutumiseen.
Tutkimuksen toteutettiin laadullisena dokumenttianalyysinä. Aineisto kerättiin hotellien ja yrityksen verkkosivuilta sekä toimeksiantajalta saaduista materiaaleista. Aineistossa käsiteltiin sosiaalisen vastuun ja vastuullisuuden käsitteitä. Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista analyysimenetelmä, joka on sisällönanalyysi. Aineiston jaettiin teemoihin, jotka liittyivät alaongelmiin ja asioihin, jotka auttoivat täydentämään kokonaiskuvaan.
Tuloksien mukaan molemmat hotelleissa noudatetaan sosiaalisesti vastuullisen toiminnan periaatteita, mutta hotellissa A keskitytään enemmän ihmisoikeuksiin ja lakien noudattamiseen. Sen aikana, kun hotellissa B korostetaan ihmisläheisyyttä, henkilökohtaista kasvua ja moninaisuutta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta johtopäätöksi, että sosiaalisen vastuullisuuden ja työntekijöiden sitoutumisen välillä on vahva yhteys. Panostamalla monipuolisiin ja arvostaviin työympäristöihin voidaan edistää positiivista ilmapiiriä, jolla tuetaan työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota.