Sosiaalisen median vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
Nukala, Eveliina (2023)
Nukala, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan, sen eri alustoihin ja millainen seuraajakunta milläkin alustalla on. Toisena tavoitteena oli perehtyä sekä kuluttajakäyttäytymiseen että siihen liittyviin tekijöihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli selvittää kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, miten kuluttajat näkevät sosiaalisen median vaikutuksen omaan kulutukseen ja selvittää heidän mielipiteitänsä kaupallisista yhteistöistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Sosiaalinen media muodostuu eri alustoista, ja tässä opinnäytetyössä keskitytään kaupallisiin alustoihin. Kuluttajakäyttäytyminen muodostuu mitattavissa olevista ja ei-mitattavissa olevista tekijöistä. Työssä pohditaan myös sosiaalisen median vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli yksilöhaastattelut. Haastatteluihin osallistui seitsemän työssäkäyvää 22–27-vuotiasta. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2023. Tutkimuksessa saatiin selville, että osallistujat eivät olleet hyvin tietoisia siitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa heidän omaan kuluttajakäyttäytymiseensä ja millainen kaupallinen sisältö heidän mielestään on kannattavaa ja toimivaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Sosiaalinen media muodostuu eri alustoista, ja tässä opinnäytetyössä keskitytään kaupallisiin alustoihin. Kuluttajakäyttäytyminen muodostuu mitattavissa olevista ja ei-mitattavissa olevista tekijöistä. Työssä pohditaan myös sosiaalisen median vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli yksilöhaastattelut. Haastatteluihin osallistui seitsemän työssäkäyvää 22–27-vuotiasta. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2023. Tutkimuksessa saatiin selville, että osallistujat eivät olleet hyvin tietoisia siitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa heidän omaan kuluttajakäyttäytymiseensä ja millainen kaupallinen sisältö heidän mielestään on kannattavaa ja toimivaa.