Brändiä edistävä videosarja Playstation Suomelle
Koski, Luukas (2023)
Koski, Luukas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731950
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja sen tuotoksena oli lyhytvideoiden sarja jaettavaksi Playstation Suomen Instagram-tilille. Opinnäytetyö toteutettiin syyskuun 2022 ja marraskuun 2023 välisenä aikana. Idea opinnäytetyölle syntyi tekijän kiinnostuksesta Playstation-brändiä, videopelikulttuuria sekä videomarkkinointia kohtaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Nordisk Interactive, joka vastaa Playstationin markkinoinnista Pohjoismaissa. Tekijän ja toimeksiantajan välinen, aikaisemmista projekteista syntynyt luottamus mahdollisti tekijälle lähes täyden toimintavapauden etsiä vähemmän hyödynnettyjä ominaisuuksia ja toteutustapoja videosarjalle, jonka perimmäinen tarkoitus oli kasvattaa Playstation-tuotteiden ja -palvelujen parissa käytetyn ajan ja rahan määrää.
Opinnäytetyö koostuu kuudesta pääkappaleesta. Niistä ensimmäinen johdattelee lukijan aiheeseen kertomalla työn taustoista ja tavoitteista, sekä esittelemällä toimeksiantajan. Toisessa kappaleessa käsitellään brändiä käsitteenä sekä sen kehitysmahdollisuuksia sosiaalisen median, liikkuvan kuvan sekä vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Kolmannessa kappaleessa käydään läpi videontekoprosesseja ja siinä toimivaksi todettuja käytäntöjä. Neljännessä kappaleessa selvitetään Playstationin ja sen brändin nykyistä asemaa markkinoilla, jotta viidennessä kappaleessa tekijä voisi luoda onnistuneen tulokulman ja konseptin videoille. Viimeinen kappale reflektoi opinnäytetyön tekoprosessia, sen onnistumisia, vaikeuksia ja lopputuotosta. Työssä ei käsitellä videoiden kuvaus-, jälkituotanto-, tai jakoprosessia.
Lopputuotoksena syntyi neljän lyhyen videon sarja. Kaikki noudattivat luotua konseptia. Videoissa entuudestaan tunnettu vaikuttaja esittelee toiselle vaikuttajalle yhden hänelle nostalgisen tai merkittävän pelin. Esittelyyn sisältyy puhumisen lisäksi myös pelin kokeileminen samanaikaisesti. Työn julkaisuhetkellä vasta ensimmäinen videoista on julkaistu, mutta jo se on saanut merkittävään määrän positiivista palautetta.
Opinnäytetyössä syntynyt konsepti on toimeksiantajan hyödynnettävissä, ja sitä voidaan jopa jatkojalostaa ilman opinnäytetyön tekijää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Nordisk Interactive, joka vastaa Playstationin markkinoinnista Pohjoismaissa. Tekijän ja toimeksiantajan välinen, aikaisemmista projekteista syntynyt luottamus mahdollisti tekijälle lähes täyden toimintavapauden etsiä vähemmän hyödynnettyjä ominaisuuksia ja toteutustapoja videosarjalle, jonka perimmäinen tarkoitus oli kasvattaa Playstation-tuotteiden ja -palvelujen parissa käytetyn ajan ja rahan määrää.
Opinnäytetyö koostuu kuudesta pääkappaleesta. Niistä ensimmäinen johdattelee lukijan aiheeseen kertomalla työn taustoista ja tavoitteista, sekä esittelemällä toimeksiantajan. Toisessa kappaleessa käsitellään brändiä käsitteenä sekä sen kehitysmahdollisuuksia sosiaalisen median, liikkuvan kuvan sekä vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Kolmannessa kappaleessa käydään läpi videontekoprosesseja ja siinä toimivaksi todettuja käytäntöjä. Neljännessä kappaleessa selvitetään Playstationin ja sen brändin nykyistä asemaa markkinoilla, jotta viidennessä kappaleessa tekijä voisi luoda onnistuneen tulokulman ja konseptin videoille. Viimeinen kappale reflektoi opinnäytetyön tekoprosessia, sen onnistumisia, vaikeuksia ja lopputuotosta. Työssä ei käsitellä videoiden kuvaus-, jälkituotanto-, tai jakoprosessia.
Lopputuotoksena syntyi neljän lyhyen videon sarja. Kaikki noudattivat luotua konseptia. Videoissa entuudestaan tunnettu vaikuttaja esittelee toiselle vaikuttajalle yhden hänelle nostalgisen tai merkittävän pelin. Esittelyyn sisältyy puhumisen lisäksi myös pelin kokeileminen samanaikaisesti. Työn julkaisuhetkellä vasta ensimmäinen videoista on julkaistu, mutta jo se on saanut merkittävään määrän positiivista palautetta.
Opinnäytetyössä syntynyt konsepti on toimeksiantajan hyödynnettävissä, ja sitä voidaan jopa jatkojalostaa ilman opinnäytetyön tekijää.