Varhaiskasvattajan omien tunnetaitojen merkitys työssä
Shemeikka, Roosa; Tuomisto, Kati (2023)
Shemeikka, Roosa
Tuomisto, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisiksi varhaiskasvattajat kokevat omat tunnetaitonsa. Tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien ymmärrystä omien tunnetaitojen tunnistamisen merkityksellisyydestä sekä tarjota keinoja tunnetaitojen kehittämiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten varhaiskasvattajat kuvaavat työhönsä liittyviä tunteita ja omia tunnetaitojaan, millaiset tilanteet haastavat heidän tunteiden hallintaansa ja millaisia keinoja heillä on tunteiden säätelyyn. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään pirkanmaalaisen kaupungin kanssa, joka järjesti osalle kaupungin varhaiskasvattajista tunnetaitokoulutuksen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Osa kysymyksistä oli avoimia, jolloin saatiin myös kvalitatiivisia eli laadullisia tuloksia. Opinnäytetyöhön sisältyi kaksi sähköistä kyselylomaketta, jotka lähetettiin 45 henkilölle. Alkukysely lähetettiin vastaajille viikkoa ennen koulutuksen alkua ja loppukysely lähetettiin samalla viikolla, kun viimeiset koulutuspäivät olivat.
Tulosten perusteella varhaiskasvattajat kokivat yleisesti tunnetaitonsa hyviksi, mutta silti jokainen vastaaja toivoi saavansa lisäkoulutusta ja -materiaaleja aiheeseen liittyen. Vastaajat nimesivät yhteensä 54 erilasta työhön liittyvää tunnetta, joista suurempi osa oli positiivisia, mutta myös negatiivisia tunteita mainittiin useasti. Lähes jokainen vastaaja kertoi väsymyksen vaikuttavan tunteiden hallintaan. Vastaajat kuvasivat hyvin omaa toimintaansa erilaisissa tilanteissa, mutta monet jättivät mainitsematta, millaisia tunteita heissä heräsi. Tunnetaitojen tutkiminen on haastavaa tunteiden kokemuksellisuuden vuoksi, mutta aiheena se on erittäin tärkeä. Jatkotutkimusehdotuksia ovat esimerkiksi varhaiskasvattajien toiminnan havainnointi työelämässä ja haastattelututkimuksen teko, jolloin kokemusta tunnetaidoista pystyttäisiin tutkimaan vielä laajemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Osa kysymyksistä oli avoimia, jolloin saatiin myös kvalitatiivisia eli laadullisia tuloksia. Opinnäytetyöhön sisältyi kaksi sähköistä kyselylomaketta, jotka lähetettiin 45 henkilölle. Alkukysely lähetettiin vastaajille viikkoa ennen koulutuksen alkua ja loppukysely lähetettiin samalla viikolla, kun viimeiset koulutuspäivät olivat.
Tulosten perusteella varhaiskasvattajat kokivat yleisesti tunnetaitonsa hyviksi, mutta silti jokainen vastaaja toivoi saavansa lisäkoulutusta ja -materiaaleja aiheeseen liittyen. Vastaajat nimesivät yhteensä 54 erilasta työhön liittyvää tunnetta, joista suurempi osa oli positiivisia, mutta myös negatiivisia tunteita mainittiin useasti. Lähes jokainen vastaaja kertoi väsymyksen vaikuttavan tunteiden hallintaan. Vastaajat kuvasivat hyvin omaa toimintaansa erilaisissa tilanteissa, mutta monet jättivät mainitsematta, millaisia tunteita heissä heräsi. Tunnetaitojen tutkiminen on haastavaa tunteiden kokemuksellisuuden vuoksi, mutta aiheena se on erittäin tärkeä. Jatkotutkimusehdotuksia ovat esimerkiksi varhaiskasvattajien toiminnan havainnointi työelämässä ja haastattelututkimuksen teko, jolloin kokemusta tunnetaidoista pystyttäisiin tutkimaan vielä laajemmin.