Sustainable solutions in luxury private aviation
Hamari, Heidi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731946
Tiivistelmä
This thesis was created as a commission for a Finnish travel company, Arctic Signature, that design luxurious tailor-made holidays in the Arctic and Nordic region. Many of their final customers are traveling to destinations by private jet, and that is why topic of the thesis is to research environmentally friendly solutions for promoting industry towards sustainability. Sustainability is one of the emerging trends in today’s world which makes it very important also in the aviation industry. The main goal for the thesis is to find solutions for which factors affect the responsibility of private air travel as part of the luxury travel. The thesis was narrowed down to focus on researching topic from the perspectives of the service providers in the industry. Of the different aspects of responsibility, this thesis focuses on researching subject from the perspective of environmental responsibility.
Qualitative research was chosen as the research implementation form, which allowed the topic of the thesis to be studied comprehensively. Semi-structured thematic interviews were the primary research method, and interviewees were from different background operating either in the aviation industry or luxury segment. Questions were prepared in advance for the interviews which were implemented under four themes: luxury travel and defining luxury, ultra-luxury traveller, private air travel as a part of luxury travel and sustainability. All four interviews were conducted remotely and recorded for later transcription. Content analysis chart was used as a secondary research method. In this method, four private aviation providers’ websites and social media accounts were reviewed from the perspective of responsibility.
Thesis started with creating a theoretical framework around the research topic. First part of the database focus on luxury as a concept and more on luxury travel by private jets. Second part of the database is focusing on researching movements towards sustainability in private aviation business.
Outcome is congruent with issues that emerge from both the interviews and the database. Promoting private aviation is developed further and actions have already been widely implemented, such as usage of sustainable aviation fuel (SAF), carbon offsetting programs and development of the jet engines and aircrafts technology are part of today’s aviation industry. Using these has its own challenges, for example, demand for the sustainable aviation fuel is still low and its awareness must be promoted among the luxury travellers. Also, because of the lower demand, sustainable aviation fuel is still a lot more expensive.
This sector has opportunities to develop private aviation to be more sustainable and due to its small scope, all the actions towards sustainability are faster and easier to implement compared to commercial flying. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle Arctic Signature nimiselle matkanjärjestäjälle, joka suunnittelee ylellisiä luksusmatkoja Pohjoismaihin. Monet heidän loppuasiakkaistaan matkustavat kohteisiin yksityiskoneilla, ja siksi opinnäytetyön aiheena on tutkia ympäristöystävällisiä ratkaisuja yksityislentomatkailun edistämiseksi kohti kestävää kehitystä. Kestävä kehitys on yksi nykymaailman nousevista trendeistä, mikä tekee siitä erittäin tärkeän myös ilmailualalle. Opinnäytetyön päätavoitteena on löytää ratkaisuja, mitkä tekijät vaikuttavat yksityisen lentomatkustuksen vastuullisuuteen osana luksusmatkailua. Opinnäytetyötä rajattiin keskittymään aiheen tutkimiseen alan palveluntarjoajien näkökulmasta. Vastuullisuuden eri näkökulmista tämä opinnäytetyö keskittyy aiheen tutkimiseen ympäristövastuun näkökulmasta.
Tutkimuksen toteutusmuodoksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä, joka mahdollisti opinnäytetyön aiheen kokonaisvaltaisen tutkimisen. Puolistrukturoidut teemahaastattelut ovat ensisijainen tutkimusmenetelmä, ja haastateltavat ovat eri taustalla toimivia alan ammattilaisia joko ilmailualalla tai luksusmatkailusegmentillä. Haastatteluihin valmisteltiin etukäteen kysymykset, jotka toteutettiin neljän eri teeman alla: luksus ja luksusmatkailu, ultraluksusmatkailijat, yksityislentomatkustus osana luksusmatkailua ja vastuullisuus. Kaikki neljä haastattelua suoritettiin etänä ja nauhoitettiin myöhempää litterointia varten. Toissijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin sisältöanalyysitaulukkoa. Tässä menetelmässä tarkasteltiin vastuullisuuden näkökulmasta neljän yksityislentoyhtiön nettisivuja ja sosiaalisen median tilejä.
Opinnäytetyö alkoi teoreettisen viitekehyksen luomisella tutkimusaiheen ympärille. Tietoperustan ensimmäinen osa keskittyy luksukseen konseptina ja enemmän luksusmatkustamiseen yksityislentokoneilla. Tietoperustan toinen osa keskittyy yksityisenlentomatkustuksen vastuullisten ratkaisujen tutkimiseen.
Tutkimustulos on yhteneväinen sekä haastatteluista että tietoperustasta tulleiden huomioiden kanssa. Yksityislentomatkustuksen vastuullisuuden edistämistä kehitetään edelleen ja toimia on jo laajalti toteutettu, kuten kestävän lentopolttoaineen (SAF) käyttöönotto, hiilidioksidin kompensointiohjelmat sekä suihkumoottoreiden ja lentokonetekniikan kehittäminen ovat osa tämän päivän ilmailualaa. Näiden käytössä on omat haasteensa, esimerkiksi kestävän lentopolttoaineen kysyntä on edelleen vähäistä ja sen tunnettavuutta on edistettävä luksusmatkailijoiden keskuudessa. Myös alhaisemman kysynnän vuoksi kestävä lentopolttoaine on edelleen paljon kalliimpaa kuin fossiilinen polttoaine.
Tällä alalla on hyviä mahdollisuuksia kehittää yksityislentomatkustusta kestävämmäksi ja sen marginaali lentomatkustuksesta yleisesti on pieni, joten vastuullisempiin ratkaisuihin tähtäävät toimet ovat kaupalliseen lentämiseen verrattuna nopeampia ja helpompia toteuttaa.
Qualitative research was chosen as the research implementation form, which allowed the topic of the thesis to be studied comprehensively. Semi-structured thematic interviews were the primary research method, and interviewees were from different background operating either in the aviation industry or luxury segment. Questions were prepared in advance for the interviews which were implemented under four themes: luxury travel and defining luxury, ultra-luxury traveller, private air travel as a part of luxury travel and sustainability. All four interviews were conducted remotely and recorded for later transcription. Content analysis chart was used as a secondary research method. In this method, four private aviation providers’ websites and social media accounts were reviewed from the perspective of responsibility.
Thesis started with creating a theoretical framework around the research topic. First part of the database focus on luxury as a concept and more on luxury travel by private jets. Second part of the database is focusing on researching movements towards sustainability in private aviation business.
Outcome is congruent with issues that emerge from both the interviews and the database. Promoting private aviation is developed further and actions have already been widely implemented, such as usage of sustainable aviation fuel (SAF), carbon offsetting programs and development of the jet engines and aircrafts technology are part of today’s aviation industry. Using these has its own challenges, for example, demand for the sustainable aviation fuel is still low and its awareness must be promoted among the luxury travellers. Also, because of the lower demand, sustainable aviation fuel is still a lot more expensive.
This sector has opportunities to develop private aviation to be more sustainable and due to its small scope, all the actions towards sustainability are faster and easier to implement compared to commercial flying.
Tutkimuksen toteutusmuodoksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä, joka mahdollisti opinnäytetyön aiheen kokonaisvaltaisen tutkimisen. Puolistrukturoidut teemahaastattelut ovat ensisijainen tutkimusmenetelmä, ja haastateltavat ovat eri taustalla toimivia alan ammattilaisia joko ilmailualalla tai luksusmatkailusegmentillä. Haastatteluihin valmisteltiin etukäteen kysymykset, jotka toteutettiin neljän eri teeman alla: luksus ja luksusmatkailu, ultraluksusmatkailijat, yksityislentomatkustus osana luksusmatkailua ja vastuullisuus. Kaikki neljä haastattelua suoritettiin etänä ja nauhoitettiin myöhempää litterointia varten. Toissijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin sisältöanalyysitaulukkoa. Tässä menetelmässä tarkasteltiin vastuullisuuden näkökulmasta neljän yksityislentoyhtiön nettisivuja ja sosiaalisen median tilejä.
Opinnäytetyö alkoi teoreettisen viitekehyksen luomisella tutkimusaiheen ympärille. Tietoperustan ensimmäinen osa keskittyy luksukseen konseptina ja enemmän luksusmatkustamiseen yksityislentokoneilla. Tietoperustan toinen osa keskittyy yksityisenlentomatkustuksen vastuullisten ratkaisujen tutkimiseen.
Tutkimustulos on yhteneväinen sekä haastatteluista että tietoperustasta tulleiden huomioiden kanssa. Yksityislentomatkustuksen vastuullisuuden edistämistä kehitetään edelleen ja toimia on jo laajalti toteutettu, kuten kestävän lentopolttoaineen (SAF) käyttöönotto, hiilidioksidin kompensointiohjelmat sekä suihkumoottoreiden ja lentokonetekniikan kehittäminen ovat osa tämän päivän ilmailualaa. Näiden käytössä on omat haasteensa, esimerkiksi kestävän lentopolttoaineen kysyntä on edelleen vähäistä ja sen tunnettavuutta on edistettävä luksusmatkailijoiden keskuudessa. Myös alhaisemman kysynnän vuoksi kestävä lentopolttoaine on edelleen paljon kalliimpaa kuin fossiilinen polttoaine.
Tällä alalla on hyviä mahdollisuuksia kehittää yksityislentomatkustusta kestävämmäksi ja sen marginaali lentomatkustuksesta yleisesti on pieni, joten vastuullisempiin ratkaisuihin tähtäävät toimet ovat kaupalliseen lentämiseen verrattuna nopeampia ja helpompia toteuttaa.