Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Puls Nutrition Oy:lle
Mäenpää, Julia (2023)
Mäenpää, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732011
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Puls Nutrition Oy:lle vuodelle 2024 sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Puls Nutrition Oy on Suomalainen urheiluravinteita, välipaloja ja funktionaalisia juomia myyvä yritys. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla halutaan parantaa brändin tunnettavuutta, lisätä yrityksen näkyvyyttä sekä kasvattaa myyntiä. Yritys tarvitsee vuodelle 2024 suunnitelman, joka on rajattu kolmeen sosiaalisen median kanavaan, Instagramiin, TikTokiin ja Facebookiin.
Työ koostuu toimeksiantajan esittelystä, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Työn toisessa luvussa esitellään toimeksiantajayritys, käydään läpi yrityksen historiaa ja vaiheita sekä esitellään yrityksen toimiala. Kolmannessa luvussa perehdytään markkinointiviestintään, digimarkkinointiin, markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä SOSTAC-malliin ja RACE-malliin. Teoriaosuus toimi pohjana sosiaalisen median markkinointisuunnitelmalle. Neljännessä luvussa syvennytään työn toiminnalliseen osioon.
Toiminnallisen osuuden tuotos on sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelman rakenne on toteutettu SOSTAC–mallin mukaisesti. Rakenne koostuu tilanneanalyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikoista, toimenpiteistä ja seurannasta. Toiminnallisessa osiossa on esitelty projektin aikataulu, käytetyt kehittämismenetelmät ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, SOSTAC-mallin mukaisessa järjestyksessä. Suunnitelmaan sisältyy kilpailija-analyysi, SWOT-analyysi, sisältöehdotukset vuodelle 2024, asiakaspersoonat, kohderyhmät, ehdotukset aihetunnisteista, ostopolku ja sosiaalisen median vuosikello vuodelle 2024. Taktiikoiden tukena on käytetty RACE-mallia.
Ostopolku on muodostettu tietoperustassa esitellyn teorian ja toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavien sekä sisällön yhdistelmänä. Ostopolun vaiheissa on otettu huomioon markkinointi sosiaalisessa mediassa ja kuluttajan sitouttaminen yritykseen oston jälkeen, sosiaalisen median avulla. Asiakaspersoonat on rakennettu suunnitelman kohderyhmiin ja teoriaan perustuen.
Suunnitelman avulla toimeksiantajayritys pystyy toteuttamaan sosiaalisen median markkinoinnin vuonna 2024 ja saavuttamaan asetetut tavoitteet. Erityisesti sisältöideat ja sisältöjen jakaminen lisäarvoa tuottavaan ja myyvään sisältöön, tulee edistämään erityksen tavoitetta lisätä näkyvyyttä ja parantamaan brändin tunnettavuutta. Vuoden 2024 jälkeen suunnitelman toimivuutta voidaan analysoida ja sitä voidaan kehittää palvelemaan myös seuraaville vuosille.
Työ koostuu toimeksiantajan esittelystä, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Työn toisessa luvussa esitellään toimeksiantajayritys, käydään läpi yrityksen historiaa ja vaiheita sekä esitellään yrityksen toimiala. Kolmannessa luvussa perehdytään markkinointiviestintään, digimarkkinointiin, markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä SOSTAC-malliin ja RACE-malliin. Teoriaosuus toimi pohjana sosiaalisen median markkinointisuunnitelmalle. Neljännessä luvussa syvennytään työn toiminnalliseen osioon.
Toiminnallisen osuuden tuotos on sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelman rakenne on toteutettu SOSTAC–mallin mukaisesti. Rakenne koostuu tilanneanalyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikoista, toimenpiteistä ja seurannasta. Toiminnallisessa osiossa on esitelty projektin aikataulu, käytetyt kehittämismenetelmät ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, SOSTAC-mallin mukaisessa järjestyksessä. Suunnitelmaan sisältyy kilpailija-analyysi, SWOT-analyysi, sisältöehdotukset vuodelle 2024, asiakaspersoonat, kohderyhmät, ehdotukset aihetunnisteista, ostopolku ja sosiaalisen median vuosikello vuodelle 2024. Taktiikoiden tukena on käytetty RACE-mallia.
Ostopolku on muodostettu tietoperustassa esitellyn teorian ja toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavien sekä sisällön yhdistelmänä. Ostopolun vaiheissa on otettu huomioon markkinointi sosiaalisessa mediassa ja kuluttajan sitouttaminen yritykseen oston jälkeen, sosiaalisen median avulla. Asiakaspersoonat on rakennettu suunnitelman kohderyhmiin ja teoriaan perustuen.
Suunnitelman avulla toimeksiantajayritys pystyy toteuttamaan sosiaalisen median markkinoinnin vuonna 2024 ja saavuttamaan asetetut tavoitteet. Erityisesti sisältöideat ja sisältöjen jakaminen lisäarvoa tuottavaan ja myyvään sisältöön, tulee edistämään erityksen tavoitetta lisätä näkyvyyttä ja parantamaan brändin tunnettavuutta. Vuoden 2024 jälkeen suunnitelman toimivuutta voidaan analysoida ja sitä voidaan kehittää palvelemaan myös seuraaville vuosille.