Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilövakuutusmyynnin kartoitusvaiheen kehittäminen

Impilä, Krista (2014)

 
Avaa tiedosto
Impila Krista.pdf (889.1Kt)
Lataukset: 


Impilä, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102214884
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kehittämissuunnitelma myyntiprosessin kartoitusvaiheen toimintatavoille. Tutkimusta lähestytään asiakasrajapinnassa työskentelevien myyjien näkökulmasta. Tutkimus tehdään toimeksiantona varsinaissuomalaiselle vakuutusyhtiölle.
Tutkimuksen teoriaosuus jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään myyntiprosessia. Myyntiprosessin kolmesta päävaiheesta keskitytään myyntikeskusteluun ja sen vaiheiden noudattamisen tärkeyteen sekä erityisesti tarvekartoituksen merkitykseen. Toisessa teorialuvussa perehdytään myyntiosaamiseen, jolla on suuri merkitys tarvekartoituksessa. Myyntiosaamiseen vaikuttaa moni asia, kuten myyjien ominaisuudet, tiedot, taidot, asenteet, johtaminen, motivaatio sekä uusien asioiden oppiminen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutetaan haastatteluin, jossa haastateltavina ovat kolme vakuutusmyyjää. Haastatteluilla halutaan selvittää tarvekartoituksen sen hetkinen tilanne.
Tutkimuksessa saatiin selville, että myyjät kokevat tarvekartoituksen tarpeelliseksi, mutta siihen työnantajan osoittamat työkalut eivät toimi käytännössä. Työnantajayrityksen luomaa tarvekartoituslomaketta pidettiin hankalana, liian yksityiskohtaisena ja sekavana, jonka vuoksi lomaketta ei käytetä asiakaskohtaamisissa juuri lainkaan. Myyjät käyttävät tarvekartoituksessa muita keinoja, kuten itse tekemiään lomakkeita ja muita omia luontaisia, totuttuja tapojaan. Haastattelujen ja kirjallisuuden perusteella voidaan päätellä, että myyjän itsensä laatima tai uusi tarvekartoituslomake voisi toimia tämän hetkistä lomaketta paremmin. Työnantaja haluaa kuitenkin varmistaa tarvekartoituksen tasalaatuisuuden yhteisellä lomakkeella. Tämän opinnäytetyön kehitysehdotuksena luodaan uusi tarvekartoituslomake haastattelujen perusteella.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste