Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen media ja eettisyyden monimuotoisuus: vaikuttajien näkemyksiä eettisestä toiminnasta

Murtomäki, Minna (2023)

Avaa tiedosto
Murtomaki_Minna.pdf (1021.Kt)
Lataukset: 


Murtomäki, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kaupallisten yhteistöiden eettisyyttä sosiaalisessa mediassa vaikuttajien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, kuinka vaikuttajat valitsevat kaupalliset yhteistyöt ja mitkä asiat vaikuttajat heidän valintaansa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä neljää sosiaalisen median vaikuttajaa. Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää vaikuttajien näkemyksiä ja kokemuksia eri teemoista, kuten vaikuttajamarkkinointi, kaupallinen yhteistyö ja niiden eettiset näkökulmat sekä miten vaikuttajat huomioivat kohderyhmät omassa sisällössään.
Tutkimuksen tietoperustan ensimmäisessä osassa käsitellään kaupallinen yhteistyö ja vaikuttajamarkkinointi sekä siihen liittyvät teemat. Toisessa osassa määritellään vastuullinen markkinointi sekä esitellään markkinoinnin hyvä tapa ja tunnistettavuus. Tämän jälkeen tulee tutkimuksen suunnittelu ja toteutuksen osuus, jossa avataan tutkimusmenetelmään käytettyä aineistoa, esitellään tulokset ja lopuksi kerrotaan tutkimuksen johtopäätökset ja luotettavuus sekä itsearviointi.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että vaikuttajilla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia kaupallisten yhteistöiden eettisyydestä sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajat pitivät tärkeänä arvojen merkityksen kaupallisia yhteistöitä tehdessä, mutta osittain myös sen, että mainostavat ja suosittelevat vain tuotteita ja palveluita, joita itsekin käyttävät arjessa. Tulokset osoittavat myös, että vaikuttajat eivät halua tukea epäeettisiä yrityksiä, varsinkaan silloin, jos tietävät alaikäisten olevan mainonnan kohteena.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste