Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Osallistava luontokasvatus kouluympäristössä: käytännön kokemusten kautta tarkasteltuna

Kallio, Miika; Laaksonniemi, Emmi (2023)

Avaa tiedosto
Kallio_Laaksonniemi.pdf (486.9Kt)
Lataukset: 


Kallio, Miika
Laaksonniemi, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732015
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Palmerin puumallin teoriaan sekä ekopsykologian perusteisiin pohjautuva tehtävärata ja jalostaa toiminnallisen ohjauksen kautta saamistamme näkökulmista käsin menetelmäopas. Opas tarjoaa opettajille, oppilashuollon henkilöstölle tai muulle aiheesta innostuneelle toimijalle valmiin rakenteen ja sisällön. Palmerin puumallia hyödynnettiin opinnäytetyön pääviitekehyksenä. Eräs opinnäytetyömme suuntaa näyttävä tekijä oli luontokasvatuksellisten teemojen käsittely lasten ja nuorten ikä- ja kehitystaso huomioiden, mikä sisältää myös pelillistämisen ja toiminnallisuuden hyödyntämisen.

Opinnäytetyöhön liittyvän oppaan rakentamisen apuna käytettiin eräälle Ylä-Pirkanmaalla sijaitsevan alakoulun oppilaille toteutettua pienimuotoista ohjaustuokiota ja siihen liittyvää kyselyä. Kyselyn tulosten pohjalta menetelmäopas rakennettiin lopulliseen muotoonsa. Vaikka opinnäytetyöprosessissa tehtiin yhteistyötä edellä mainitun alakoulun kanssa, ei opas syntynyt toimeksiantona vaan opinnäytetyön tekijöiden omasta inspiraatiosta.

Sisällöllisesti opinnäytetyö koostuu oppaan taustalla olevan tietoperustan muodostamisesta, työsuunnitelmasta, oppaan toteutuksesta sekä johtopäätöksistä pohjautuen opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen sekä tämän tiimoilta teetettyyn kyselyyn.

Laadittu menetelmä ja opas ”Kadonneen hiidenkiven arvoitus” tarjoaa kestävän ja monipuolisen toteutustavan ympäristökasvatuksen tukemiseen. Se vahvistaa uusien sukupolvien ympäristösuhdetta ja lisää heidän ympäristövastuullisuuttaan. Tulevaisuudessa menetelmää voitaisiin laajentaa eri ikäryhmille sopivaksi ja tarjota eri teemoja vuosittaisiksi seikkailuiksi, jotta oppiminen olisi aina tuoreessa tarinallisessa kontekstissa.
 
The goal of this practical thesis was to design and implement a task track based on Palmer's tree model theory and the fundamentals of ecopsychology. Through guidance session and field experiences, we aimed to refine our perspectives into a method guide that provides teachers, student support personnel, or other professionally interested individuals with a ready-made structure and content. Palmer's tree model serves as the primary framework for the thesis. One significant aspect that guides our work extensively is the consideration of nature education themes in relation to age and developmental levels, which also incorporates gamification and hands-on activities.

To construct the guide related to the thesis, we conducted a small-scale guidance session along with associated small-scale survey among students at an elementary school in YläPirkanmaa, Finland. The method guide was developed based on the results of this survey. Although thesis process involved collaboration with the aforementioned elementary school, the guide did not emerge as a commissioned project but rather from our own inspiration. In terms of content, the thesis consists of establishing the theoretical foundation behind the guide, a work plan, the guide's implementation, and conclusions based on the functional part of the thesis and the survey conducted in this context.

In summary, we believe that the method and guide we have created provide a sustainable and versatile approach to supporting environmental education. It strengthens the environmental connection of new generations and increases their environmental responsibility. In the future, the method could be expanded to be suitable for different age groups and offer various themes for annual adventures, ensuring that learning always takes place in a fresh narrative context.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste