Kävijäseurantaohjelmien vertailu
Patana, Jesse (2023)
Patana, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732109
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli toteuttaa vertailu, jossa arvioitiin kolmen eri ilmaisen kävijäseurantaohjelman soveltuvuutta ei-kaupallisille verkkosivuille. Työn tavoitteena oli löytää sopiva kävijäseurantaohjelma opinnäytetyön kirjoittajan kotisivulle ja tarjota lukijalle perustason ymmärrys kävijäseurannasta ja kävijäseurantaohjelmista. Työn tarkoituksena ei varsinaisesti ollut valita ohjelmien joukosta parasta, vaan esitellä muutama vaihtoehto ja nostaa esille sellaisia tekijöitä, jotka olisi hyvä huomioida kävijäseurantaa käyttöönottaessa. Työ on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneet aiheesta tai harkitsevat kävijäseurannan käyttöönottamista verkkosivullaan.
Teoriaosuudessa käytiin läpi perusasiat kävijäseurannasta ja kävijäseurantaohjelmista, kuten sen käyttötarkoitukset, hyödyt, haasteet ja toimintaperiaatteet. Näiden lisäksi käytiin myös läpi, miten dataa hyödynnetään oikeaoppisesti hyödyn maksimoimiseksi. Teoriaosuudessa käsiteltiin sekä ei-kaupallisia, että kaupallisia käyttötarkoituksia.
Teoriaosuudessa esiteltyjen perusasioiden pohjalta tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettu vertailu, johon valittiin muutama käyttötarkoitukseen sopiva ilmainen kävijäseurantaohjelma. Valitut ohjelmat, Google Analytics 4, Matomo On-Premise ja Mixpanel asennettiin verkkosivulle ja niiden asennusprosessit dokumentoitiin. Tämän lisäksi jokaista kävijäseurantaohjelmaa testattiin käytännössä määrittämällä verkkosivulle olennainen mitattava tapahtuma (konversio) ja lisäämällä tapahtumaa seuraava koodi verkkosivulle. Vertailun pohjalta muodostettiin taulukot, joissa vertailtiin asennus- ja käyttöönottoprosessin helppoutta, ominaisuuksien määrää, yksityisyyttä ja ilmaisversion mukanaan tuomia rajoitteita.
Pohdintaluvussa pohdittiin kävijäseurantaohjelmien käyttöä ja soveltuvuutta ei-kaupallisiin käyttötarkoituksiin. Loppupäätelmänä todettiin, että kaikki vertailuun valitut kävijäseurantaohjelmat olivat hyvin tähän käyttötarkoitukseen soveltuvia. Suurimmat valintaan vaikuttavat tekijät olivat verkkosivun ylläpitäjän tekninen osaaminen sekä yksinkertaisuuden ja käyttäjien yksityisyyden tärkeys.
Teoriaosuudessa käytiin läpi perusasiat kävijäseurannasta ja kävijäseurantaohjelmista, kuten sen käyttötarkoitukset, hyödyt, haasteet ja toimintaperiaatteet. Näiden lisäksi käytiin myös läpi, miten dataa hyödynnetään oikeaoppisesti hyödyn maksimoimiseksi. Teoriaosuudessa käsiteltiin sekä ei-kaupallisia, että kaupallisia käyttötarkoituksia.
Teoriaosuudessa esiteltyjen perusasioiden pohjalta tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettu vertailu, johon valittiin muutama käyttötarkoitukseen sopiva ilmainen kävijäseurantaohjelma. Valitut ohjelmat, Google Analytics 4, Matomo On-Premise ja Mixpanel asennettiin verkkosivulle ja niiden asennusprosessit dokumentoitiin. Tämän lisäksi jokaista kävijäseurantaohjelmaa testattiin käytännössä määrittämällä verkkosivulle olennainen mitattava tapahtuma (konversio) ja lisäämällä tapahtumaa seuraava koodi verkkosivulle. Vertailun pohjalta muodostettiin taulukot, joissa vertailtiin asennus- ja käyttöönottoprosessin helppoutta, ominaisuuksien määrää, yksityisyyttä ja ilmaisversion mukanaan tuomia rajoitteita.
Pohdintaluvussa pohdittiin kävijäseurantaohjelmien käyttöä ja soveltuvuutta ei-kaupallisiin käyttötarkoituksiin. Loppupäätelmänä todettiin, että kaikki vertailuun valitut kävijäseurantaohjelmat olivat hyvin tähän käyttötarkoitukseen soveltuvia. Suurimmat valintaan vaikuttavat tekijät olivat verkkosivun ylläpitäjän tekninen osaaminen sekä yksinkertaisuuden ja käyttäjien yksityisyyden tärkeys.