Lasten luontolähtöinen toimintaterapia: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Seppänen, Annastiina (2023)
Seppänen, Annastiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731990
Tiivistelmä
Luonnon terapeuttisen hyödyntämisen mahdollisuuksia pohditaan sosiaali- ja terveysalalla kasvavissa määrin. Luonnolla on paljon hyvinvointivaikutuksia, joita on mahdollista hyödyntää muun muassa toimintaterapian interventiossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, millaisia luontolähtöisiä menetelmiä voidaan hyödyntää lasten toimintaterapiassa. Työn tavoitteena oli koota eri tietokannoista tietoa siitä, millaisia luontolähtöisiä menetelmiä käytetään lasten toimintaterapiassa, ja millaisia kokemuksia asiakkailla on menetelmien käytöstä. Tarkoituksena oli selkeyttää toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille konkreettisesti, miten luontolähtöisiä menetelmiä voidaan ottaa osaksi lapsiasiakkaan terapiaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytetyt tietokannat olivat CINAHL Ultimate ja PubMed. Lisäksi tiedonhaussa hyödynnettiin manuaalista hakua. Katsaukseen otettiin mukaan viisi artikkelia, jotka sopivat valittuihin tutkimuskysymyksiin ja sisäänottokriteereihin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten luontolähtöistä toimintaterapiaa toteutetaan eläinavusteisesti ja luontoavusteisesti. Terapiassa lapsen toiminnallista suoriutumista ja osallistumista arjen toimintoihin kehitetään harjoittelemalla niissä tarvittavia taitoja, sekä samalla vahvistamalla valmiuksia. Tulosten mukaan luontolähtöiset menetelmät koetaan vanhempien näkökulmasta positiivisesti, ja niiden nähdään rauhoittavan ja lisäävän lapsen keskittymistä terapiaan. Luontolähtöinen terapia lisää kokemusten mukaan lapsen
motivaatiota ja osallisuutta terapiaan.
Lasten toimintaterapiassa moniaistillista ja monipuolista luontoympäristöä voidaan hyödyntää uusien taitojen harjoittelussa. Erityisesti sosiaalisten taitojen harjoittelussa voidaan hyödyntää eläimiä kuten koira ja hevonen. Luontoelementti voi lisätä lapsen sitoutumista terapiaan, ja houkutella harjoittelemaan uusia taitoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, millaisia luontolähtöisiä menetelmiä voidaan hyödyntää lasten toimintaterapiassa. Työn tavoitteena oli koota eri tietokannoista tietoa siitä, millaisia luontolähtöisiä menetelmiä käytetään lasten toimintaterapiassa, ja millaisia kokemuksia asiakkailla on menetelmien käytöstä. Tarkoituksena oli selkeyttää toimintaterapeuteille ja alan opiskelijoille konkreettisesti, miten luontolähtöisiä menetelmiä voidaan ottaa osaksi lapsiasiakkaan terapiaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytetyt tietokannat olivat CINAHL Ultimate ja PubMed. Lisäksi tiedonhaussa hyödynnettiin manuaalista hakua. Katsaukseen otettiin mukaan viisi artikkelia, jotka sopivat valittuihin tutkimuskysymyksiin ja sisäänottokriteereihin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimustulokset osoittivat, että lasten luontolähtöistä toimintaterapiaa toteutetaan eläinavusteisesti ja luontoavusteisesti. Terapiassa lapsen toiminnallista suoriutumista ja osallistumista arjen toimintoihin kehitetään harjoittelemalla niissä tarvittavia taitoja, sekä samalla vahvistamalla valmiuksia. Tulosten mukaan luontolähtöiset menetelmät koetaan vanhempien näkökulmasta positiivisesti, ja niiden nähdään rauhoittavan ja lisäävän lapsen keskittymistä terapiaan. Luontolähtöinen terapia lisää kokemusten mukaan lapsen
motivaatiota ja osallisuutta terapiaan.
Lasten toimintaterapiassa moniaistillista ja monipuolista luontoympäristöä voidaan hyödyntää uusien taitojen harjoittelussa. Erityisesti sosiaalisten taitojen harjoittelussa voidaan hyödyntää eläimiä kuten koira ja hevonen. Luontoelementti voi lisätä lapsen sitoutumista terapiaan, ja houkutella harjoittelemaan uusia taitoja.