Brändikäsikirja tamperelaiselle käsityöyritykselle
Keränen, Melissa (2023)
Keränen, Melissa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudistettu brändikäsikirja tamperelaiselle käsityöyritykselle MELIINA:lle. Yrityksellä on aiemmin luotu brändikäsikirja, joka ei vastannut yrityksen tarpeita. Brändikäsikirjan on tarkoituksena toimia yritystoiminnan pohjana sekä sen avulla pystytään rakentamaan menestyksekästä brändiä. MELIINA on neljän liiketalousopiskelijan kehittämä käsityönä valmistettu tuoksukynttilä brändi. Yritys on halunnut tehdä tuotteesta tunteen, jonka vuoksi työssä haluttiin painottaa brändiviestin selkeyttämiseen. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisella menetelmällä, se koostuu kahdesta teorialuvusta sekä toiminallisesta osuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi brändiä käsitteenä laajemmin. Lisäksi käydään läpi brändin rakentuminen, visuaaliset elementit, typografia, brändipersoona ja -identiteetti. Luvussa käydään läpi lisäksi brändijohtamista, sekä strategiaa. Toisessa teoriaosuudessa paneudutaan tarkemmin brändikäsikirjan maailmaan, sekä sivutaan vastuullisuus näkökulmaa, joka on MELIINA:lle yksi tärkeä elementti.
Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi brändikäsikirjan luomisprosessia vaihe vaiheelta. Lähtötilanteessa kartoitettiin MELIINA:lle aiemmin tehtyä brändikäsikirjaa ja sen merkitystä. Tämän jälkeen kartoitettiin yrityksen brändi-identiteetti ja -persona, sekä tarina. Selkeytettiin brändiviestinnän kokonaisuutta tuomalla esiin yrityksen äänensävyn ja visuaalisen ilmeen. Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi, miksi ja millä tavalla ratkaisuihin ja valintoihin päädyttiin.
Lopuksi pohditaan omaa oppimista, käydään läpi työ ja sen tekoprosessi. Brändin rakentaminen on pitkäntähtäimen merkittävä prosessi. Brändin kaikkiin yksityiskohtiin panostaminen on tärkeää, sillä halu menestyä markkinoilla edellyttää huolellisesti rakennettua brändiä. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on MELIINA:n brändikäsikirja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi brändiä käsitteenä laajemmin. Lisäksi käydään läpi brändin rakentuminen, visuaaliset elementit, typografia, brändipersoona ja -identiteetti. Luvussa käydään läpi lisäksi brändijohtamista, sekä strategiaa. Toisessa teoriaosuudessa paneudutaan tarkemmin brändikäsikirjan maailmaan, sekä sivutaan vastuullisuus näkökulmaa, joka on MELIINA:lle yksi tärkeä elementti.
Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi brändikäsikirjan luomisprosessia vaihe vaiheelta. Lähtötilanteessa kartoitettiin MELIINA:lle aiemmin tehtyä brändikäsikirjaa ja sen merkitystä. Tämän jälkeen kartoitettiin yrityksen brändi-identiteetti ja -persona, sekä tarina. Selkeytettiin brändiviestinnän kokonaisuutta tuomalla esiin yrityksen äänensävyn ja visuaalisen ilmeen. Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi, miksi ja millä tavalla ratkaisuihin ja valintoihin päädyttiin.
Lopuksi pohditaan omaa oppimista, käydään läpi työ ja sen tekoprosessi. Brändin rakentaminen on pitkäntähtäimen merkittävä prosessi. Brändin kaikkiin yksityiskohtiin panostaminen on tärkeää, sillä halu menestyä markkinoilla edellyttää huolellisesti rakennettua brändiä. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on MELIINA:n brändikäsikirja.
