Etänä tehtävä hoidon tarpeen arviointi sairaanhoitajan kokemana : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hietakangas, Salla; Kuuslahti, Marianne (2023)
Hietakangas, Salla
Kuuslahti, Marianne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732036
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arviointia tehdään tulevaisuudessa yhä enemmän etänä sekä digitaalisia palveluja hyödyntäen. Myös terveydenhuoltolain muutos lisää entisestään tarvetta kehittää etänä tehtävää hoidon tarpeen arviointia, ja sairaanhoitajia tullaan tarvitsemaan yhä enemmän tähän työhön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien kokemuksia etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen avulla lisätä tietoisuutta etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnista sairaanhoitajan kokemana.
Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku tehtiin sähköisistä tietokannoista, ja mukaan valikoitui 15 alkuperäistutkimusta. Valitut tutkimukset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla, minkä avulla muodostettiin seitsemän yläluokkaa sairaanhoitajien kokemuksista etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni sekä hoidon tarpeen arviointia vaikeuttavia että edistäviä tekijöitä. Vaikeuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi näköyhteyden puuttuminen ja potilaiden epäasiallinen käytös. Edistäväksi tekijäksi koettiin sanattoman viestinnän hyödyntäminen. Kommunikaatiotaitojen tärkeys nousi vahvasti esiin, kuten myös työhön ohjattujen resurssien vähyys sekä työn vaikutukset henkiseen hyvinvointiin. Sairaanhoitajat kokivat usein epävarmuutta tehdessään hoidon tarpeen arviointia etänä. Lisäksi organisaation tuki ja odotukset vaikuttivat sairaanhoitajien kokemuksiin etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista. Kliinisten päätöksenteon tukijärjestelmien hyödyntämisestä saatiin vaihtelevia tuloksia. Ne koettiin erittäin hyödyllisiksi apuvälineiksi, mutta toisaalta monimutkaisiksi ja työtä rajoittaviksi.
Tuloksia on mahdollista hyödyntää etänä hoidon tarvetta arvioivien sairaanhoitajien työn sujuvuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisessä ja parantamisessa. Sairaanhoitajien kokemuksia on syytä tutkia Suomessa lisää. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään myös sairaanhoitajien kokemuksien selvittämistä chat-palvelun käytöstä hoidon tarpeen arvioinnissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien kokemuksia etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen avulla lisätä tietoisuutta etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnista sairaanhoitajan kokemana.
Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku tehtiin sähköisistä tietokannoista, ja mukaan valikoitui 15 alkuperäistutkimusta. Valitut tutkimukset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla, minkä avulla muodostettiin seitsemän yläluokkaa sairaanhoitajien kokemuksista etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni sekä hoidon tarpeen arviointia vaikeuttavia että edistäviä tekijöitä. Vaikeuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi näköyhteyden puuttuminen ja potilaiden epäasiallinen käytös. Edistäväksi tekijäksi koettiin sanattoman viestinnän hyödyntäminen. Kommunikaatiotaitojen tärkeys nousi vahvasti esiin, kuten myös työhön ohjattujen resurssien vähyys sekä työn vaikutukset henkiseen hyvinvointiin. Sairaanhoitajat kokivat usein epävarmuutta tehdessään hoidon tarpeen arviointia etänä. Lisäksi organisaation tuki ja odotukset vaikuttivat sairaanhoitajien kokemuksiin etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista. Kliinisten päätöksenteon tukijärjestelmien hyödyntämisestä saatiin vaihtelevia tuloksia. Ne koettiin erittäin hyödyllisiksi apuvälineiksi, mutta toisaalta monimutkaisiksi ja työtä rajoittaviksi.
Tuloksia on mahdollista hyödyntää etänä hoidon tarvetta arvioivien sairaanhoitajien työn sujuvuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisessä ja parantamisessa. Sairaanhoitajien kokemuksia on syytä tutkia Suomessa lisää. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään myös sairaanhoitajien kokemuksien selvittämistä chat-palvelun käytöstä hoidon tarpeen arvioinnissa.