Polttoainehintojen muutoksien vaikutus kuluttajien autovalintaan
Karaca, Emin (2023)
Karaca, Emin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732094
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten polttoaineen hintojen muutos vaikuttaa kuluttajien autovalintaan. Tavoitteena oli saada laajasti teoriatietoa ja tehdä tutkimus saadakseen tietoa siitä, mitä kuluttajat ajattelevat autoilun tulevaisuudesta ja millaisen auton valitsevat seuraavaksi.
Työn teoria osuudessa käsiteltiin autoilua, sähköautoilua, energian hintaa, energian saatavuutta, autoilun kustannuksia ja kriisejä maailmalla. Näistä saatujen tietojen pohjalta luotiin tutkimuskysymykset. Kyselystä saatiin vastaukset ja ne analysoitiin. Lopuksi tehtiin johtopäätökset ja arvioitiin, että ollaanko työssä onnistuttu.
Opinnäytetyön tutkimuksessa kerättiin vastauksia kyselylomakkeen avulla. Lomake julkaistiin sähköisesti sosiaalisen median palstoilla, joka keräsi ison määrän vastauksia. Vastaajat olivat erilaisista autoiluryhmistä.
Tutkimuksessa saatiin yllättäviäkin vastauksia, mutta yleisellä tasolla tavoitteisiin päästiin vastauksissa. Johtopäätöksessä käsiteltiin tutkimuksessa saadut vastaukset.
Tulokset olivat selkeät. Kuluttajien tärkein autovalintakriteeri oli sen käyttövoima. Puolet vastaajista vastasivat kyselyyn, että polttoainehinnat ovat liian korkeita. Puolet taas vastaajista ei välittänyt ollenkaan polttoaineen hinnasta. Kyselystä oli selkeästi havaittavissa se, että moni valitsisi seuraavakseen autokseen sähköauton.
Työn teoria osuudessa käsiteltiin autoilua, sähköautoilua, energian hintaa, energian saatavuutta, autoilun kustannuksia ja kriisejä maailmalla. Näistä saatujen tietojen pohjalta luotiin tutkimuskysymykset. Kyselystä saatiin vastaukset ja ne analysoitiin. Lopuksi tehtiin johtopäätökset ja arvioitiin, että ollaanko työssä onnistuttu.
Opinnäytetyön tutkimuksessa kerättiin vastauksia kyselylomakkeen avulla. Lomake julkaistiin sähköisesti sosiaalisen median palstoilla, joka keräsi ison määrän vastauksia. Vastaajat olivat erilaisista autoiluryhmistä.
Tutkimuksessa saatiin yllättäviäkin vastauksia, mutta yleisellä tasolla tavoitteisiin päästiin vastauksissa. Johtopäätöksessä käsiteltiin tutkimuksessa saadut vastaukset.
Tulokset olivat selkeät. Kuluttajien tärkein autovalintakriteeri oli sen käyttövoima. Puolet vastaajista vastasivat kyselyyn, että polttoainehinnat ovat liian korkeita. Puolet taas vastaajista ei välittänyt ollenkaan polttoaineen hinnasta. Kyselystä oli selkeästi havaittavissa se, että moni valitsisi seuraavakseen autokseen sähköauton.
