Inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutoksen johtaminen
Ala-Paavola, Mari; Kokko, Saija (2023)
Ala-Paavola, Mari
Kokko, Saija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732046
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain muutos ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden päivitys vuonna 2022 toi muutoksia lapsen tuen järjestämiseen varhaiskasvatuksessa ja toimintakulttuurin kehittämiseen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin nykytilaa, haasteita ja kehittämistarpeita. Tavoitteena oli tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin nykytilasta, haasteista ja kehittämiskohteista sekä tuottaa kehittämisehdotuksia inklusiivisen toimintakulttuurin johtamisen tueksi. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat kuvaavat inklusiivisen toimintakulttuurin nykytilaa. 2. Minkälaisia kehittämistarpeita varhaiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tällä hetkellä inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. 3. Minkälaisia näkökulmia varhaiskasvatuksen erityisopettajat esittävät huomioitavaksi inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakuluttuurin muutoksen johtamisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla tai vaihtoehtoisesti avoimella kyselyllä, johon vastattiin esseevastauksilla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksista nousee esille inkluusiokäsitteen ymmärtämisen vaikutus inkluusion tämänhetkiseen toteutumiseen ja inklusiivisen toimintakulttuurin muutoksen johtamiseen. Toimintakulttuurin muutos edellyttää yhteisen ymmärryksen ja muutostahdon luomista työyhteisön arvopohjakeskusteluiden kautta. Muutos vaatii henkilöstön monipuolista kouluttautumista ja sitoutumista inklusiivisiin periaatteisiin sekä muutokseen. Lapsen yksilöllisyyden ja tuen tarpeiden huomioimisen lisääminen on toimintakulttuurin kehittämisen tärkein tavoite.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämistyö on alkuvaiheessa. Tulokset antavat varhaiskasvatusalan ammattilaisille näkökulmia kehittämistyöhön. Jatkotutkimusaiheita voisi olla inklusiivisen toimintakulttuurin kehittymisen seuranta muutaman vuoden päästä ja syksyllä 2023 käyttöönotetun valtakunnallisen laatujärjestelmän Valssin vaikutus inkluusion ja lapsen osallisuuden toteutumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla tai vaihtoehtoisesti avoimella kyselyllä, johon vastattiin esseevastauksilla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksista nousee esille inkluusiokäsitteen ymmärtämisen vaikutus inkluusion tämänhetkiseen toteutumiseen ja inklusiivisen toimintakulttuurin muutoksen johtamiseen. Toimintakulttuurin muutos edellyttää yhteisen ymmärryksen ja muutostahdon luomista työyhteisön arvopohjakeskusteluiden kautta. Muutos vaatii henkilöstön monipuolista kouluttautumista ja sitoutumista inklusiivisiin periaatteisiin sekä muutokseen. Lapsen yksilöllisyyden ja tuen tarpeiden huomioimisen lisääminen on toimintakulttuurin kehittämisen tärkein tavoite.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämistyö on alkuvaiheessa. Tulokset antavat varhaiskasvatusalan ammattilaisille näkökulmia kehittämistyöhön. Jatkotutkimusaiheita voisi olla inklusiivisen toimintakulttuurin kehittymisen seuranta muutaman vuoden päästä ja syksyllä 2023 käyttöönotetun valtakunnallisen laatujärjestelmän Valssin vaikutus inkluusion ja lapsen osallisuuden toteutumiseen.