Sensorinen integraatio autismikuntoutuksessa : artikkelimuotoinen opinnäytetyö
Haapakankare-Ryytty, Satu; Välimäki, Veera (2023)
Haapakankare-Ryytty, Satu
Välimäki, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832147
Tiivistelmä
Toimintaterapia on paljon käytetty palvelu autismikirjon häiriön lasten kuntoutuksessa. Vuonna 2023 julkaistussa Käypähoito-suosituksessa todetaan, että Sensorisen integraation viitekehystä käyttävä toimintaterapia (SI-terapia) saattaa ainakin lyhytaikaisesti parantaa autismikirjon lapsen toimintakykyä arjessa.
Artikkelimuotoisena opinnäytetyönä laadittiin artikkeliluonnos, jonka tilaajatahona toimi Turun Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttikoulutus. Artikkeliluonnoksen tavoitteena oli 1) tarkastella toimintaterapian roolia autismikuntoutuksessa vuonna 2023 julkaistun autismikirjon Käypä hoito-suosituksen valossa, 2) koota ajankohtaista kansainvälistä tutkimustietoa SI-terapiasta autismikuntoutuksessa sekä 3) esitellä SI-terapian vaikuttavuutta asiakasryhmän parissa. Artikkeliluonnoksen tarkoitus oli koostaa katsausartikkeliluonnos toimintaterapeuttien ammattiryhmälle, joka tarjoaa tutkimukseen perustuvaa tietoa SI-terapiasta autismikuntoutuksessa.
Artikkeliluonnokseen valitut tutkimukset osoittavat, että sensorisen integraation terapia on näyttöön perustuva interventio autismikirjon lasten kuntoutuksessa. Lisäksi voidaan tehdä johtopäätös, jonka mukaan SI-terapialla voi olla positiivinen vaikutus autismikirjolla olevan lapsen toimintakykyyn, motorisiin taitoihin, sosiaalisiin taitoihin, itsesäätelyyn ja hyvinvointiin. Occupational therapy is widely used in the rehabilitation of children with autism spectrum disorder (ASD). The 2023 Current Care Guidelines highlight that Occupational therapy utilizing Sensory integration-therapy (SI-therapy) may improve the everyday functioning of children with autism spectrum disorder in the short term.
This thesis includes a plan and a draft of an article, which was subscribed by the Degree programme in Occupational Therapy in Turku University of Allied Sciences. The aim of this thesis was to 1) study the role of occupational therapy in the rehabilitation for autism spectrum customers according to the 2023 Current Care Guidelines, 2) summon current international research in the field of SI-therapy in autism rehabilitation and to 3) present the effectiveness of SI-therapy among the customer group.
The systematic reviews and randomized controlled trials elected to this thesis verify the Evidence-Based Practice of SI-therapy in the rehabilitation of ASD. In addition the findings support the effectiveness of SI-therapy in improving various aspects of functional performance, including motor skills, social skills, and self-regulation. Based on these studies SI-therapy can potentially have a positive impact on the functionality, behavior, social skills, and well-being of children with autism spectrum disorder.
Artikkelimuotoisena opinnäytetyönä laadittiin artikkeliluonnos, jonka tilaajatahona toimi Turun Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttikoulutus. Artikkeliluonnoksen tavoitteena oli 1) tarkastella toimintaterapian roolia autismikuntoutuksessa vuonna 2023 julkaistun autismikirjon Käypä hoito-suosituksen valossa, 2) koota ajankohtaista kansainvälistä tutkimustietoa SI-terapiasta autismikuntoutuksessa sekä 3) esitellä SI-terapian vaikuttavuutta asiakasryhmän parissa. Artikkeliluonnoksen tarkoitus oli koostaa katsausartikkeliluonnos toimintaterapeuttien ammattiryhmälle, joka tarjoaa tutkimukseen perustuvaa tietoa SI-terapiasta autismikuntoutuksessa.
Artikkeliluonnokseen valitut tutkimukset osoittavat, että sensorisen integraation terapia on näyttöön perustuva interventio autismikirjon lasten kuntoutuksessa. Lisäksi voidaan tehdä johtopäätös, jonka mukaan SI-terapialla voi olla positiivinen vaikutus autismikirjolla olevan lapsen toimintakykyyn, motorisiin taitoihin, sosiaalisiin taitoihin, itsesäätelyyn ja hyvinvointiin.
This thesis includes a plan and a draft of an article, which was subscribed by the Degree programme in Occupational Therapy in Turku University of Allied Sciences. The aim of this thesis was to 1) study the role of occupational therapy in the rehabilitation for autism spectrum customers according to the 2023 Current Care Guidelines, 2) summon current international research in the field of SI-therapy in autism rehabilitation and to 3) present the effectiveness of SI-therapy among the customer group.
The systematic reviews and randomized controlled trials elected to this thesis verify the Evidence-Based Practice of SI-therapy in the rehabilitation of ASD. In addition the findings support the effectiveness of SI-therapy in improving various aspects of functional performance, including motor skills, social skills, and self-regulation. Based on these studies SI-therapy can potentially have a positive impact on the functionality, behavior, social skills, and well-being of children with autism spectrum disorder.