Esihenkilöiden työhyvinvointi ravintola-alalla
Laurinaho, Linda (2023)
Laurinaho, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ravintola-alan esihenkilöiden työhyvinvointia ja työssä jaksamista sekä selvittää syitä mahdolliseen työuupumukseen. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely laadittiin Webropol -ohjelmaa hyödyntäen. Kysely sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Kysely jaettiin palvelualojen esihenkilötehtävissä työskenteleville, Palvelualojen ammattiliitto ry:n palvelualojen esihenkilöjäsenille (n=2363). Tämän kyselyn palvelualoihin kuuluvat ravintola-ala, majoitusala sekä muut matkailu- ja vapaa-ajan palveluiden alat. Kyselyn jakelusta vastasi työn toimeksiantaja, Palvelualojen ammattiliitto. Kysely oli auki 12.6.2023–31.8.2023, vastauksia saatiin ravintola-alan esihenkilöiltä 284 kpl.
Saatu aineisto analysoitiin ja käsiteltiin Excel-taulukoiden avulla. Vastaajista 63 % koki työnsä kuormittavaksi ja 51 % koki olevansa työuupunut. Suurimmiksi kuormittavuutta aiheuttaviksi tekijöiksi koettiin työn vaativuus suhteessa palkkaan, liiallinen kiire sekä alalla vallitseva työvoimapula.
Työuupumusta puolestaan aiheutti stressi, kiire, vastuu, arvostuksen puute ja palkkaus. Työhyvinvointia edistäviksi asioiksi koettiin työkaverit, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, työympäristö sekä arvostus työtä kohtaan.
Tulokset antavat arvokasta tietoa alan nykytilanteesta ja ravintola-alan esihenkilöiden työolosuhteiden ja työn kehittämisen tarpeellisuudesta.
Saatu aineisto analysoitiin ja käsiteltiin Excel-taulukoiden avulla. Vastaajista 63 % koki työnsä kuormittavaksi ja 51 % koki olevansa työuupunut. Suurimmiksi kuormittavuutta aiheuttaviksi tekijöiksi koettiin työn vaativuus suhteessa palkkaan, liiallinen kiire sekä alalla vallitseva työvoimapula.
Työuupumusta puolestaan aiheutti stressi, kiire, vastuu, arvostuksen puute ja palkkaus. Työhyvinvointia edistäviksi asioiksi koettiin työkaverit, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, työympäristö sekä arvostus työtä kohtaan.
Tulokset antavat arvokasta tietoa alan nykytilanteesta ja ravintola-alan esihenkilöiden työolosuhteiden ja työn kehittämisen tarpeellisuudesta.