S-kanavan sivustohaun kehittäminen
Gillberg, Heidi (2014)
Gillberg, Heidi
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102414920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102414920
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan prosessi, jonka avulla S-kanavan hakupalvelun nykytilanne kartoitetaan sekä laaditaan toimenpidesuunnitelma. Työssä käsitellään verkkopalvelukohtaisen haun merkitystä verkkopalvelulle, haun toimintaperiaatetta, esitellään analysointimalli, muodostetaan kehitysehdotuksia sekä esitellään toimintamalli jatkokehitystä varten. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK).
Verkkopalvelun haulla on keskeinen rooli verkkopalvelun käyttäjien asiakastyytyväisyydessä, koska käyttäjät arvioivat haun pohjalta koko verkkopalvelun luotettavuutta. Lisäksi haku toimii verkkopalvelun kehitystyössä merkittävänä tiedonlähteenä, kertomalla mitä käyttäjät odottavat palvelulta. Haun tietojen hyödyntäminen kehitystyössä vaatiikin organisaatiolta toimintamallin.
Internetin hakukoneiden toimintaedellytykset eroavat monella tavalla tietokantojen hakukoneista. Ensinnäkään tieto ei ole ennalta määriteltyä ja strukturoitua ja toisaalta esitetyt kysymykset eivät ole määrämuotoisia. Näistä eroista johtuen Internetin ja sivustojen hakukoneet antavatkin vastauksen sijaan parhaimman arvauksen.
Kehitysprojektissa analysoidaan edellytykset hakukoneen kehitykselle (mm. tekninen alusta Google Search Appliance), analysoidaan kävijätilastoja, palautteita sekä kävijäkysely.
Projektin tuloksina syntyvät S-kanavalle priorisoidut kehityskohteet sekä tässä työssä esiteltävä malli, jota voidaan hyödyntää vastaavissa projekteissa.
Verkkopalvelun haulla on keskeinen rooli verkkopalvelun käyttäjien asiakastyytyväisyydessä, koska käyttäjät arvioivat haun pohjalta koko verkkopalvelun luotettavuutta. Lisäksi haku toimii verkkopalvelun kehitystyössä merkittävänä tiedonlähteenä, kertomalla mitä käyttäjät odottavat palvelulta. Haun tietojen hyödyntäminen kehitystyössä vaatiikin organisaatiolta toimintamallin.
Internetin hakukoneiden toimintaedellytykset eroavat monella tavalla tietokantojen hakukoneista. Ensinnäkään tieto ei ole ennalta määriteltyä ja strukturoitua ja toisaalta esitetyt kysymykset eivät ole määrämuotoisia. Näistä eroista johtuen Internetin ja sivustojen hakukoneet antavatkin vastauksen sijaan parhaimman arvauksen.
Kehitysprojektissa analysoidaan edellytykset hakukoneen kehitykselle (mm. tekninen alusta Google Search Appliance), analysoidaan kävijätilastoja, palautteita sekä kävijäkysely.
Projektin tuloksina syntyvät S-kanavalle priorisoidut kehityskohteet sekä tässä työssä esiteltävä malli, jota voidaan hyödyntää vastaavissa projekteissa.