Uuden asiakkaan ostopolku : miten 12–14-vuotiaiden alkeistanssitunteja tulisi markkinoida?
Orava, Oona (2023)
Orava, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832251
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte työ tehtiin toimeksiantona tamperelaiselle tanssistudiolle. Sen tarkoituksena oli selvittää, miten 12–14-vuotiaiden alkeistanssitunteja kannattaisi markkinoida. Tutkimus aloitettiin siitä, miten nykyiset tanssinharrastajat ovat päätyneet harrastuksen pariin. Tutkimustulosten avulla on tarkoitus hahmottaa toimeksiantajalle nuoren potentiaalisen asiakkaan ostopolkua, jonka avulla toimeksiantaja voi aloittaa strategisen markkinoinnin tekemisen kyseiselle kohderyhmälle.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Pirkanmaalaiset tanssinharrastajat vastasivat kyselylomakkeeseen, joka selvitti tanssiharrastuksen aloitusikää ja syytä harrastuksen aloittamiseen sekä paikan valintaan. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tanssiharrastuksen potentiaalisin aloitusikä on ennen ala-asteen päättymistä, josta syystä kirjoittaja ja toimeksiantaja tekivät päätöksen kohdistaa ostopolun hahmottaminen 9–11-vuotiaisiin. Toimeksiantaja kohdistaa siis alkeistuntien markkinoinnin lapsiin, jolloin heistä saadaan potentiaalisia harrastuksen jatkajia 12–14-vuotiaden tunneille.
Potentiaalisen 9–11-vuotiaden alkeistuntien asiakkaan ostopolku hahmotetaan toimeksiantajalle tutkimustulosten sekä muiden lähteiden avulla. Ostopolku rakennetaan niin, että se huomioi sekä ostajan eli lapsen vanhemman, että loppukäyttäjän eli tanssiharrastuksen aloittavan lapsen.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Pirkanmaalaiset tanssinharrastajat vastasivat kyselylomakkeeseen, joka selvitti tanssiharrastuksen aloitusikää ja syytä harrastuksen aloittamiseen sekä paikan valintaan. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tanssiharrastuksen potentiaalisin aloitusikä on ennen ala-asteen päättymistä, josta syystä kirjoittaja ja toimeksiantaja tekivät päätöksen kohdistaa ostopolun hahmottaminen 9–11-vuotiaisiin. Toimeksiantaja kohdistaa siis alkeistuntien markkinoinnin lapsiin, jolloin heistä saadaan potentiaalisia harrastuksen jatkajia 12–14-vuotiaden tunneille.
Potentiaalisen 9–11-vuotiaden alkeistuntien asiakkaan ostopolku hahmotetaan toimeksiantajalle tutkimustulosten sekä muiden lähteiden avulla. Ostopolku rakennetaan niin, että se huomioi sekä ostajan eli lapsen vanhemman, että loppukäyttäjän eli tanssiharrastuksen aloittavan lapsen.