Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälyn hyödyntäminen Google Ads-mainonnan mainostekstien kirjoittamisessa: case Suomen Digimarkkinointi Oy

Immonen, Johanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Immonen_Johanna.pdf (1.156Mt)
Lataukset: 


Immonen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Digimarkkinointi Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn vaikutusta Google Ads-mainonnan mainostekstien kirjoittamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyn käyttö mainostekstien luomisessa vaikutti Google-mainonnan tehokkuuteen ja oliko ihmisen luoma sisältö parempi vaihtoehto. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä tutkimuksellisen kehittämistyön avulla.

Tutkimuksen aineisto kerättiin asiantuntijan itse tekemän ja tekoälyn avulla muokattujen mainoksista saatujen tuloksien pohjalta. Tutkimusta toteutettiin yhteensä kolme viikkoa lokakuussa 2023. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avattiin tekoälyn teoriaa, ChatGPT:n merkitystä asiantuntijan apuna ja Google Adsin perusteita. Tietopohja rakennettiin hyödyntämällä alan kirjallisuutta, tutkimusartikkeleita, asiantuntijoiden julkaisuja ja muita relevantteja lähteitä internetistä.

Tutkimustulos osoitti, että asiantuntijan ja tekoälyn yhdistämisellä saavutettiin hyviä tuloksia mainosten luomisessa. Tekoäly toimi inspiraation lähteenä, jota asiantuntija muokkasi kohderyhmään sopivaksi. Jatkuva A/B-testaus oli suositeltavaa tehokkuuden varmistamiseksi pitkäaikaisesti. Vaikka tekoäly tarjosi automaatiota ja tehostamista, inhimillinen luovuus ja yleisön ymmärrys olivat edelleen korvaamattomia tekijöitä mainonnan menestyksessä.
 
This bachelor’s thesis was commissioned by Suomen Digimarkkinointi Ltd. The thesis investigated the impact of artificial intelligence on creating Google Ads advertising text. The research aimed to determine how the use of AI in ad text creation affected the effectiveness of Google advertising and whether human-generated content was a better alternative. The study was conducted using a quantitative research approach within a research and development framework.

The data for the research was collected based on results from ads created by an expert and modified using AI. The study was carried out over a period of three weeks in October 2023. The theoretical framework of the research explained the role of AI as an aid to experts and Google Ads as a paid advertising tool. The knowledge base was derived from relevant literature, research articles, expert publications, and other pertinent online sources.

The research findings indicated that combining the expertise of a professional with artificial intelligence yielded positive results in the creation of advertisements. Artificial intelligence served as a source of inspiration, which the expert tailored to suit the target audience. Continuous A/B testing was recommended to ensure efficiency over the long term. Although artificial intelligence provided automation and optimization, human creativity and an understanding of the audience remained irreplaceable factors in the success of advertising.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste