Seinäjoen jääurheilukeskuksen palveluprosessin kehittäminen
Haapala, Minna (2023)
Haapala, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832359
Tiivistelmä
Liikunnan merkitys yhteiskunnassamme kasvaa jatkuvasti. Liikunnan tarjoamat hyvinvointi- ja terveysvaikutukset ovat erittäin merkittäviä. Kuntien tehtävänä on tarjota edellytykset asukkaidensa liikunnalle, eli rakentaa ja ylläpitää liikuntapaikkoja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Seinäjoen jääurheilukeskuksen palveluprosessia, ja toimeksiantajana oli Seinäjoen kaupungin liikuntatoimi. Seinäjoen jääurheilukeskus sijaitsee Seinäjoen keskustan tuntumassa ja käsittää kolme jäähallia sekä ison tekojääradan. Tavoite oli kartoittaa eri alueiden asiakassegmenttien mukaisesti kokemusta eri liikuntapaikoilla ja tehdä kehittämissuunnitelma tutkimuksen pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-asiakaskyselyä, jonka avulla selvitettiin, miten asiakkaat kokevat nykyiset, tarjolla olevat palvelut ja missä olisi mahdollisesti kehitettävää. Kyselytutkimuksen kysymykset laadittiin yhteistyössä kaupungin liikuntatoimen henkilökunnan kanssa.
Teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua ja palvelumuotoilun menetelmiä kehittämisen välineenä sekä palveluprosessia ja asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun keinoin lähdettiin etsimään ratkaisuja eri palveluprosessien kehittämiseen. Palvelumuotoilun menetelmien avulla saatiin ymmärrystä palveluista ja asiakaslähtöisyydestä sekä osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksista.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin, ja tämän perusteella annettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajaorganisaatiolle. Keskeisimpinä tuloksina olivat uuden jäähallin tarve, tai vaihtoehtoisesti jäähalli kolmosen saattaminen nykypäivän vaatimusten tasolle. Tuloksista kävi ilmi myös useita kehityskohteita palveluihin liittyen, ja näiden pohjalta annettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajaorganisaatiolle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Seinäjoen jääurheilukeskuksen palveluprosessia, ja toimeksiantajana oli Seinäjoen kaupungin liikuntatoimi. Seinäjoen jääurheilukeskus sijaitsee Seinäjoen keskustan tuntumassa ja käsittää kolme jäähallia sekä ison tekojääradan. Tavoite oli kartoittaa eri alueiden asiakassegmenttien mukaisesti kokemusta eri liikuntapaikoilla ja tehdä kehittämissuunnitelma tutkimuksen pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä Webropol-asiakaskyselyä, jonka avulla selvitettiin, miten asiakkaat kokevat nykyiset, tarjolla olevat palvelut ja missä olisi mahdollisesti kehitettävää. Kyselytutkimuksen kysymykset laadittiin yhteistyössä kaupungin liikuntatoimen henkilökunnan kanssa.
Teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua ja palvelumuotoilun menetelmiä kehittämisen välineenä sekä palveluprosessia ja asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun keinoin lähdettiin etsimään ratkaisuja eri palveluprosessien kehittämiseen. Palvelumuotoilun menetelmien avulla saatiin ymmärrystä palveluista ja asiakaslähtöisyydestä sekä osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksista.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin, ja tämän perusteella annettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajaorganisaatiolle. Keskeisimpinä tuloksina olivat uuden jäähallin tarve, tai vaihtoehtoisesti jäähalli kolmosen saattaminen nykypäivän vaatimusten tasolle. Tuloksista kävi ilmi myös useita kehityskohteita palveluihin liittyen, ja näiden pohjalta annettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajaorganisaatiolle.