Type and screen ja sopivuuskoe : opetusvideot dg gel coombs -korttimenetelmästä bioanalyytikko-opiskelijoille
Hannula, Hanna-Maria; Kettunen, Tanja; Lumiaho, Laura (2023)
Hannula, Hanna-Maria
Kettunen, Tanja
Lumiaho, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kaksi DG Gel Coombs -geelikorttimenetelmällä toteutettua opetusvideota bioanalyytikko-opiskelijoille itsenäisen opiskelun tueksi. Videot sisältävät yleisimmistä verensiirtotutkimuksista vasta-ainemäärityksen ja sopivuuskokeen.
Videoiden kuvaus toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman laboratoriossa välineistöllä, joka opetuksessa on käytettävissä. Näin ollen opiskelijat pystyvät toistamaan harjoitteet videoiden mukaisesti. Tämän opinnäytetyön kirjallisessa raporttiosassa käsiteltiin teoriaa liittyen verensiirtotutkimuksiin ja videopedagogiikkaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöhön kuuluvat videot tulevat olemaan osa immunohematologian kurssin opetusmateriaalia. Laadukkaista opetusvideoista muodostui selkeitä kokonaisuuksia, jotka tukevat muuta oppimateriaalia sekä itsenäistä opiskelua. The purpose of this thesis was to produce two educational videos demonstrating the use of the DG Gel Coombs -gel card method. The videos are aimed at supporting Biomedical Laboratory Science students in their independent studies. The videos demonstrate two tests related to blood transfusions, the antibody screening test and the crossmatch test.
The educational videos were filmed at the students’ laboratory at Turku University of Applied Sciences using the equipment available for Biomedical Laboratory Science studies. Biomedical Laboratory Science students will be able to execute the test procedures by following step-by-step instructions provided by the pedagogical videos. The written report of this thesis discusses theory citing sources related to blood transfusion tests and video pedagogy.
This thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences. The videos produced for this thesis will serve as a part of the teaching material in the immunohematology course. These high-quality pedagogical videos add an easy-to-follow visual guide to support the already existing teaching material and students’ independent study.
Videoiden kuvaus toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman laboratoriossa välineistöllä, joka opetuksessa on käytettävissä. Näin ollen opiskelijat pystyvät toistamaan harjoitteet videoiden mukaisesti. Tämän opinnäytetyön kirjallisessa raporttiosassa käsiteltiin teoriaa liittyen verensiirtotutkimuksiin ja videopedagogiikkaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöhön kuuluvat videot tulevat olemaan osa immunohematologian kurssin opetusmateriaalia. Laadukkaista opetusvideoista muodostui selkeitä kokonaisuuksia, jotka tukevat muuta oppimateriaalia sekä itsenäistä opiskelua.
The educational videos were filmed at the students’ laboratory at Turku University of Applied Sciences using the equipment available for Biomedical Laboratory Science studies. Biomedical Laboratory Science students will be able to execute the test procedures by following step-by-step instructions provided by the pedagogical videos. The written report of this thesis discusses theory citing sources related to blood transfusion tests and video pedagogy.
This thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences. The videos produced for this thesis will serve as a part of the teaching material in the immunohematology course. These high-quality pedagogical videos add an easy-to-follow visual guide to support the already existing teaching material and students’ independent study.