Omaohjaajatyön kehittäminen lastensuojeluyksikössä: omaohjaajan itsearviointi- ja lapsen palautelomake omaohjaajan ammatillisen kehittymisen tukena
Pelttari, Piia (2023)
Pelttari, Piia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittämistyönä laatia lomakkeisto lastensuojelulaitoksen omaohjaajan ammatillisen kehityksen tueksi. Lastensuojelulaitoksen omaohjaajan toimenkuva on varsin laaja sisältäen hyvin erilaisia osaamistarpeita, joita on mahdotonta saada peruskoulutuksen kautta. Omaohjaaja huolehtii sijoitetun lapsen arjen toiminnoista sekä mahdollistaa lapselle turvallisen kasvun ja kehityksen turvallisessa kiintymyssuhteessa. Kun omaohjaatyöskentelyä tehdään vahvasti omalla persoonalla eikä arjessa vastaantuleviin tilanteisiin ole olemassa selkeitä ohjeita ja suoria vastauksia, vaati se omaohjaajalta kykyä tarkastella omaa toimintatapaansa ja tunnistaa osaamistarpeensa sekä pyrkiä kehittämään omaa ammattitaitoaan. Esihenkilön on myös tärkeää tiedostaa työntekijöiden erilaiset osaamistarpeet sekä pyrkiä antamaan tukensa kunkin työntekijän osaamistarpeiden täyttämiseen. Näiden osaamistarpeiden tunnistamiseen ja itsereflektion välineeksi suunniteltiin ja toteutettiin omaohjaajan itsearviointilomake, jonka on tarkoitus toimia niin omaohjaajan kuin esihenkilönkin työvälineenä keskustelun ohjaajana kehityskeskustelussa. Lapsen osallisuudesta lastensuojelun kehittämisessä puhutaan paljon ajankohtaisesti sekä lapsen osallisuuden tukemiselle on olemassa sitä velvoittavia lakeja, joten nähtiin ohittamattomana luoda myös lapsen palaute lomakkeen omaohjaajan ammatillisen kehityksen tueksi sekä lapsen mielipiteiden ja toiveiden kuulemisen välineeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi eräs lastensuojeluyksikkö Etelä-Pohjanmaalta. Kehittämistyöprosessi eteni konstruktiivisen mallin mukaisesti aloitusvaiheesta suunnitteluvaiheeseen, edeten esivaiheesta työstövaiheeseen ja useampien arviointien kautta viimeistelyyn ja lopulta valmiisiin lomakkeisiin. Lomakkeet pilotoitiin lastensuojeluyksikön omaohjaajalla ja lapsella, joilta saatiin käyttäjäpalautetta lomakkeiden toimivuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi eräs lastensuojeluyksikkö Etelä-Pohjanmaalta. Kehittämistyöprosessi eteni konstruktiivisen mallin mukaisesti aloitusvaiheesta suunnitteluvaiheeseen, edeten esivaiheesta työstövaiheeseen ja useampien arviointien kautta viimeistelyyn ja lopulta valmiisiin lomakkeisiin. Lomakkeet pilotoitiin lastensuojeluyksikön omaohjaajalla ja lapsella, joilta saatiin käyttäjäpalautetta lomakkeiden toimivuudesta.