Tapahtuma-alan yrityksen vastuullisuus organisaatiossa ja tuotannossa
Jyrälä, Paula (2023)
Jyrälä, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932481
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön taustalla on toimintaa aloittava osakeyhtiö, sille laadittu liiketoimintasuunnitelma ja Business Model Canvas. Tarkoituksena on laatia konkreettinen vastuullisuussuunnitelma ja päivitetty Sustainable Business Model Canvas eli tuottaa toimintamalli siitä, kuinka kestävä kehitys ja vastuullisuus tullaan huomioimaan niin yrityksen päivittäisessä toiminnassa kuin asiakkaille tarjottavissa palveluissa. Tavoitteena on löytää sekä ajantasaista että tulevaisuuteen suuntautuvaa tietoa tapahtuma-alan yrityksen ja yksittäisten tapahtumien vastuullisuudesta ja kestävistä toimintatavoista.
Teoriaosuus koostuu yritysvastuusta, tapahtumateollisuutta koskevista vastuullisuusasioista ja tulevaisuuskuvista. Lähteinä hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja toimijoiden verkkosivuja, ajankohtaista striimaustallennetta sekä alan ammattilehtiä ja artikkeleita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jolla koettiin saatavan asianmukaista ja ajankohtaista tietoa alalla työskenteleviltä ammattilaisilta. Haastattelukutsujen hyväksymisen jälkeen haastattelut toteutettiin etäyhteydellä ja tallennettiin aineiston analyysia varten.
Haastattelut analysoitiin saatujen tekstiaineistojen perusteella ja niistä nousivat esiin merkittävimmät ja yhtenevät tulokset. Tutkimuksen keskeisistä tuloksista käy ilmi, että vastuullinen tapahtumaliiketoiminta koostuu osaavista tapahtumantekijöistä, ammattitaitoisesta henkilökunnasta, vastuullisista alihankkijoista, tiedostavista asiakkaista ja tarkoituksenmukaisesta kompensaatiosta. Alalla tarvitaan positiivisen työnantajakuvan omaavia yrityksiä, moniosaajia ja yhteistyötä. Tapahtumakävijät kaipaavat elämyksiä, kokemuksia ja yhteisöllisyyttä vastuullisesti tuotettuna.
Teoriaosuus koostuu yritysvastuusta, tapahtumateollisuutta koskevista vastuullisuusasioista ja tulevaisuuskuvista. Lähteinä hyödynnettiin alan kirjallisuutta ja toimijoiden verkkosivuja, ajankohtaista striimaustallennetta sekä alan ammattilehtiä ja artikkeleita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jolla koettiin saatavan asianmukaista ja ajankohtaista tietoa alalla työskenteleviltä ammattilaisilta. Haastattelukutsujen hyväksymisen jälkeen haastattelut toteutettiin etäyhteydellä ja tallennettiin aineiston analyysia varten.
Haastattelut analysoitiin saatujen tekstiaineistojen perusteella ja niistä nousivat esiin merkittävimmät ja yhtenevät tulokset. Tutkimuksen keskeisistä tuloksista käy ilmi, että vastuullinen tapahtumaliiketoiminta koostuu osaavista tapahtumantekijöistä, ammattitaitoisesta henkilökunnasta, vastuullisista alihankkijoista, tiedostavista asiakkaista ja tarkoituksenmukaisesta kompensaatiosta. Alalla tarvitaan positiivisen työnantajakuvan omaavia yrityksiä, moniosaajia ja yhteistyötä. Tapahtumakävijät kaipaavat elämyksiä, kokemuksia ja yhteisöllisyyttä vastuullisesti tuotettuna.