Suoratoimitusten hyödyt ja haasteet suomalaisella markkinalla
Honkanen, Julius (2023)
Honkanen, Julius
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suoratoimitusten hyödyt ja haasteet kotimaisella markkinalla ja toimeksiantajana toimii Saawa Osk. Dropshippaaminen eli suoratoimittaminen on maailmalla yleistynyt käytäntö, joka mahdollistaa verkkokaupan perustamisen hyvin vähäisellä alkupääomasijoituksella.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka suomalaiset verkkokauppiaat voivat optimoida dropshipping-prosessinsa tehokkuuden ja kannattavuuden kotimaisella markkinalla. Työssä käydään läpi mitä dropshippaus tarkoittaa ja millainen on dropship-prosessi ja mitä se vaatii. Työssä käydään myös yleisesti läpi dropshippaamisen hyötyjä sekä haasteita. Lisäksi sitä millaisia verkkokauppa-alustoja on olemassa, sekä tutustutaan tarkemmin Shopify -palveluun palveluntarjoajana. Näiden lisäksi työssä tutustutaan tavarantoimittajiin ja erityisesti Ali-babaan tavarantoimittajana, koska se on ylivoimaisesti suurin ja tunnetuin drop-shippaajien keskuudessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, joka oli puolistrukturoitu kyselyhaastattelu puhelinyhteyksin. Haastateltavana toimi verkkokaupan alan moniosaaja sekä asiantuntija ja valmentaja, jolla on useamman vuoden kokemus verkkokaupan alalta. Haastattelu käytiin läpi ennalta määritettyjen kahdeksan kysymyksen avulla, jotka auttoivat vastaamaan opinnäytetyön varsinaiseen tutkimuskysymykseen.
Haastattelun tulokset osoittivat, että suomalaisten verkkokauppiaiden pyrkiessä optimoimaan kannattavuutta ja tehokkuutta dropship-prosessissa, on olennaista huomioida useita keskeisiä näkökohtia kuten oikeat liikekumppanit, markkinatutkimus ja tuotteen valinta, katetuotto, toimitusketjun riskit, yleisimmät virheet, lainsäädäntö ja sääntely.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka suomalaiset verkkokauppiaat voivat optimoida dropshipping-prosessinsa tehokkuuden ja kannattavuuden kotimaisella markkinalla. Työssä käydään läpi mitä dropshippaus tarkoittaa ja millainen on dropship-prosessi ja mitä se vaatii. Työssä käydään myös yleisesti läpi dropshippaamisen hyötyjä sekä haasteita. Lisäksi sitä millaisia verkkokauppa-alustoja on olemassa, sekä tutustutaan tarkemmin Shopify -palveluun palveluntarjoajana. Näiden lisäksi työssä tutustutaan tavarantoimittajiin ja erityisesti Ali-babaan tavarantoimittajana, koska se on ylivoimaisesti suurin ja tunnetuin drop-shippaajien keskuudessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, joka oli puolistrukturoitu kyselyhaastattelu puhelinyhteyksin. Haastateltavana toimi verkkokaupan alan moniosaaja sekä asiantuntija ja valmentaja, jolla on useamman vuoden kokemus verkkokaupan alalta. Haastattelu käytiin läpi ennalta määritettyjen kahdeksan kysymyksen avulla, jotka auttoivat vastaamaan opinnäytetyön varsinaiseen tutkimuskysymykseen.
Haastattelun tulokset osoittivat, että suomalaisten verkkokauppiaiden pyrkiessä optimoimaan kannattavuutta ja tehokkuutta dropship-prosessissa, on olennaista huomioida useita keskeisiä näkökohtia kuten oikeat liikekumppanit, markkinatutkimus ja tuotteen valinta, katetuotto, toimitusketjun riskit, yleisimmät virheet, lainsäädäntö ja sääntely.