Kartoitus koulupoissaoloista ja Poissaolon portaat- työkalun käyttäminen Meri-Porin yhtenäiskoulussa
Kenni, Tuukka (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932540
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tutkimus, jossa käsiteltiin poissaolojen ehkäisyn laatua. Aiheena on koulupoissaolot ja Poissaolon portaat- menetelmän käytännön toimiminen Meri-Porin yhtenäiskoulussa. Opinnäytetyön ideana oli lisätä tietoisuutta poissaoloista ja saada koulujen poissaolojen aiheuttamiin ongelmiin ratkaisuja.
Opinnäytetyön toteutin tutkimuksena. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee oppivelvollisuutta, koulupoissaoloja ja niiden vaikutusta. Teoriaosuudessa avaan mistä opinnäytetyössä on kyse ja millaisia vaikutuksia poissaoloilla on. Opinnäytetyön tutkimusosassa käsiteltiin henkilökunnan toimia poissaolojen ehkäisyssä ja oppilaiden poissaoloja yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa toteutettiin yleisellä kyselyllä koulun henkilökunnalle. Kyselyn tuloksien pohjalta myös haastattelin kahta koulun henkilökuntaan kuuluvaa. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada laajemmat tutkimustulokset aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulupoissaolot ovat moninainen ongelma, johon vaikuttavat monet eri tekijät. Koulun henkilökunta on joissain tapauksissa täysin voimaton. Jos koulun henkilökunta saataisiin toimimaan täysin yhdenmukaisesti, olisi mahdollista saada edes pieni osa poissaoloista ehkäistyä.
Opinnäytetyön toteutin tutkimuksena. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee oppivelvollisuutta, koulupoissaoloja ja niiden vaikutusta. Teoriaosuudessa avaan mistä opinnäytetyössä on kyse ja millaisia vaikutuksia poissaoloilla on. Opinnäytetyön tutkimusosassa käsiteltiin henkilökunnan toimia poissaolojen ehkäisyssä ja oppilaiden poissaoloja yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa toteutettiin yleisellä kyselyllä koulun henkilökunnalle. Kyselyn tuloksien pohjalta myös haastattelin kahta koulun henkilökuntaan kuuluvaa. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada laajemmat tutkimustulokset aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulupoissaolot ovat moninainen ongelma, johon vaikuttavat monet eri tekijät. Koulun henkilökunta on joissain tapauksissa täysin voimaton. Jos koulun henkilökunta saataisiin toimimaan täysin yhdenmukaisesti, olisi mahdollista saada edes pieni osa poissaoloista ehkäistyä.