Vuorovaikutusosaamisen edistäminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa : Kahvila ”mAistin” kokemusta rikkaampana
Grönlund, Jane; Hurme, Saija (2023)
Grönlund, Jane
Hurme, Saija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832422
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla tärkeimmäksi tulevaisuuden osaamistarpeeksi on nousemassa vuorovaikutus-, viestintä- ja kommunikointitaidot. Lähihoitajan työnkuva on monipuolinen ja vaihteleva. Riippumatta osaamisalasta, on työn lähtökohtana ihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen. Hyvä vuorovaikutusosaaminen on edellytys ihmisarvoa ja itsemääräämisoikeutta kunnioittavalle, tasa-arvoiselle, vastuulliselle ja oikeudenmukaiselle työskentelylle. Omien vuorovaikutustaitojen tietoinen kehittäminen edellyttää reflektiotaitoja.
Tällä toimintatutkimuksella pyrittiin selvittämään lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammatillisen, asiakaslähtöisen vuorovaikutuksen oppimisesta. Opintokokonaisuuteen kuului teoriatunteja oppilaitoksessa, opintokäynti sekä lopuksi tiedon soveltamista simuloimalla turvallinen, erityisryhmään kuuluvien asiakkaiden kohtaamisia sisältävä oppimistilanne oppilaitoksen tiloissa.
Toimintatutkimuksen keskiössä on osallistaminen ja reflektio. Tässä toimintatutkimuksessa simulaation lopuksi järjestetty ryhmähaastattelu toimi reflektiofoorumina. Haastattelun teemat nousivat vuorovaikutukseen liittyvän asiakaskyselyn tuloksista.
Johtopäätökset rakennettiin yhdistämällä tutkijoiden havaintoja toimintatutkimuksen koko ajalta tietoperustaan sekä erityisesti opiskelijoiden esiin nostamiin seikkoihin ryhmähaastattelutilanteessa.
Tällä toimintatutkimuksella pyrittiin selvittämään lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammatillisen, asiakaslähtöisen vuorovaikutuksen oppimisesta. Opintokokonaisuuteen kuului teoriatunteja oppilaitoksessa, opintokäynti sekä lopuksi tiedon soveltamista simuloimalla turvallinen, erityisryhmään kuuluvien asiakkaiden kohtaamisia sisältävä oppimistilanne oppilaitoksen tiloissa.
Toimintatutkimuksen keskiössä on osallistaminen ja reflektio. Tässä toimintatutkimuksessa simulaation lopuksi järjestetty ryhmähaastattelu toimi reflektiofoorumina. Haastattelun teemat nousivat vuorovaikutukseen liittyvän asiakaskyselyn tuloksista.
Johtopäätökset rakennettiin yhdistämällä tutkijoiden havaintoja toimintatutkimuksen koko ajalta tietoperustaan sekä erityisesti opiskelijoiden esiin nostamiin seikkoihin ryhmähaastattelutilanteessa.